Keramisk Coating på X-362 Sport «Xoco«. Polarshine Marine Surface Protection Kit
KLAR: Etter vannsliping og vask er hekken klar for keramisk coating. Det danner en hard hinne som også låser møkk inne. Overflaten må derfor være bra.

Løsningen for farget gelcoat?

Har du farget skrog, så har du også en tøffere vårpuss. Noen har valgt å lakkere skroget, andre har foliert skroget. Keramisk coating kan også være en mulighet. Det tester vi ut.

Publisert Sist oppdatert

Polarshine Marine Surface Protection Kit fra Mirka heter produktet vi nå tester ut. Det koster ca 1900 kroner, og består av en vaskespray, og en flaske med keramisk coating, eller keramisk lakkforsegling. 

Lakkforsegling er populært på bil, men påføres gjerne av profesjonelle. Lakkforesglingen danner en steinhard hinne som også er hydrofobisk. 

Løsningen fra Mirka kan du legge selv, og det har vi nå gjort. Tiden vil vise hvor lenge gelcoaten er blank og fin. 

FØR: Ideen var å foilere hekken. Den er derfor ikke blitt polert på tre år. Nå ble det keramisk coating i stede.
Keramisk Coating på X-362 Sport «Xoco«. Polarshine Marine Surface Protection Kit
FORARBEID: Vannsliping er en effektiv måte å få nytt liv i oksidert gelcoat. Her bruker jeg Mirka Abralon slipeplate med korning 3000. På enkelte steder burde jeg brukt 1000.

Godt grunnarbeid

Vi har testet ut mirakelmiddelet på hekken. Før det kunne legges måtte gelcoaten være strøken. 

Å polere er egentlig å slipe. Å rubbe er å polere med litt grovere guffe. Om du skal gå enda mer brutalt til verks, så er det å vannslipe. 

Både Mirka og 3M har slipepadder som du får i ulike korninger. Jeg hadde slike slipepadder fra Mirka liggende, men bare i 3000 og 4000 korning. Med 4000 korning, så nærmer du deg rubbing. 

Tidligere har jeg brukt eksentersliper når jeg har vannslipt. Nå brukte jeg drill. Da går det raskere.

Keramisk Coating på X-362 Sport «Xoco«. Polarshine Marine Surface Protection Kit
SETT: Polarshine Marine Surface Protection Kit koster ca 1900 kroner.
Keramisk Coating på X-362 Sport «Xoco«. Polarshine Marine Surface Protection Kit
INNHOLD: I settet er det en svamp, to mikrobiberkluter, en spray med vaskemiddel og en spray med keramisk coating. Den skal holde til hele båten min.

.

Keramisk Coating på X-362 Sport «Xoco«. Polarshine Marine Surface Protection Kit
SPRAY: Lakkforseglingen sprayet jeg på overflaten som først var fuktet.
Keramisk Coating på X-362 Sport «Xoco«. Polarshine Marine Surface Protection Kit
SMØRE: Coatingen ble smurt jevnt ut med en svamp.
Keramisk Coating på X-362 Sport «Xoco«. Polarshine Marine Surface Protection Kit
FINISH: Etter å ha spylt vann på skroget ble dette tørket av med en microfiberklut. Nå skal det herde i 12 timer.

Spray og tørk

Hekken ble bra, men ikke perfekt. Etter vannsliping og vask så sprayet jeg på Polarshine® Marine Final Finish som fulgte settet. Det fulgte også med to mikrofiberkluter. 

Marine Shield, eller selve lakkbeskyttelsen, legges på en fuktet flate. Jeg brukte en sprayflaske med vann først. Lakkbeskyttelsen legges enten på svampen som følger settet, eller sprayes direkte på skroget. Jeg sprayet direkte på skroget, og jevnet ut med svampen. 

Etter det skal skroget spyles med høytrykkspyler. Uten vann på brygga var det umulig. I stede brukte jeg sprayfasken med vann. Dette skal så tørkes vekk med en mikrofiberklut. Da ble det fint. 

Keramisk Coating på X-362 Sport «Xoco«. Polarshine Marine Surface Protection Kit
RESULTAT: Jeg er fornøyd. Nå gjenstår det bare å se hvor lenge dette holder.
Keramisk Coating på X-362 Sport «Xoco«. Polarshine Marine Surface Protection Kit
VANN: Etter at jeg la keramisk coating har overflaten blitt hydrofobisk.

Lang holdbarhet

I reklamen heter det at keramisk coating kan holde i 2-3 år. Det skal gjøre at jeg med blått skrog skal få det langt enklere i tiden fremover. Fungerer dette bra, så skal jeg legge det over hele skroget. Det blir da en langt billigere løsning enn å lakkere, eller foliere skroget. I SEILmagasinet har vi skrevet om en X-362 Sport på Vestlandet som fikk keramisk lakkforsegling, og det har fungert bra. Dette ble gjort profesjonelt. Jeg har troen.