LYS-regler for 2008 kommer nå

F¾rderseilasen 2005, F¾rder'n

Både spinnaker og gennaker tillatt

Den store nyheten i de nye LYS-reglene for 2008 som er rett rundt, erat du nå både kan ha med gennaker og spinnaker om bord. Dessuten kanklassebåter som ikke tillater elektronikk, benytte elektronikk i LYS-regattaer.

Publisert Sist oppdatert

Mens du tidligere måtte velge mellom enten å seile med spinnakre eller gennakre i en regatta, kan du nå ta med en av hver om bord. Det sier de nye LYS-reglene som vil gjelde for 2008.

Fortsatt gjelder regelen om at du kun kan ha med to seil som føres foran forstaget, og benytter du den nye muligheten; å ha med én spinnaker og én gennaker, får du ikke den ene «pinnen» i fratrekk (0,01) i LYS-tallet som du får dersom du bare har gennakere om bord. Den muligheten har du fortsatt.

ELEKTRONIKK FOR KLASSEBÅTER. En annen nyhet er at klassebåter der klassereglene forbyr bruk av elektronikk, kan benytte elektronikk når båtene seiler etter LYS-systemet.

– Grunnen er at de da kan stille på lik linje med alle konkurrentene sine, som har elektronikk, og ikke må stille med handicap på dette området, sier leder av NORLYS, Håvard Ravn Ottesen.

Det betyr for eksempel at de som seiler en Express i LYS, kan utstyre båten med elektronikk. Noe de ikke har lov til når de benytter båten i entype-regattaer.

ÅRSMØTET AVGJØR. Når det gjelder forslaget om den nye systemet med LYS Basic, LYS Standard og LYS Advanced ( se tidligere nyhet), er dette noe styret i NORLYS har til vurdering, og et eventuelt forslag om dette vil bli fremmet for årsmøtet i desember.

NORLYS har tradisjonelt et godt forhold til seilmakerne, som også opererer som seilmålere, og de samles årlig til et forum der erfaringer og synspunkter utveksles.

Nå ønsker NORLYS også en tettere kontakt med seilbåtimportørene.

– Det er utenkelig for en bilforhandler å si til kunden at; «værsågod, her har du bilen din, men registreringen må du klare selv». Slik bør det også være når det gjelder seilbåter. De bør leveres ferdig registrert og med gyldig LYS-bevis. Det bør bli en selvfølge, sier Ottesen, som håper å få etablert et forum også med båtimportørene.