Omstridte sikkerhetsregler gjeldende

Omstridte sikkerhetsregler gjeldende

Det nye året betyr også at de nye sikkerhetsreglene fra ISAF ergjeldende for alle som seiler havregatta. Her er de viktigste nyeendringene.

Publisert Sist oppdatert

Den 1. januar var det slutt på den myke overgangen til de nye sikkerhetsreglene for havseilas - de såkalte ISAF Offshore Special Regulations (OSR).

Men det er grunn til å merke seg at ISAF på sine hjemmesider påpeker at nasjonale forordninger kan gå foran teksten til ISAF. I følge Nils Nordenstrøm så kommer Norges Seilforbund til å komme med slike krav i løpet av den nærmeste fremtid. Disse kravene blir det ikke mulig for den enkelte regatta arrangør å fravike.

Her er de viktigste endringene fra ISAF:

VESTER. Alle kategorier nedover til og med Kategori 4 har kravet til vester blitt mer spesifikke. Alle liv vester skal ha et trykkgass oppblåsningssystem, stropper i skrittet etter rundt lårene, samt obligatorisk lys på vesten.

VHF. Alle kategorier nedover til og med Kategori 4 skal ha en håndholdt VHF om bord.

TRENING. Minst to eller 30 prosent av mannskapet skal ha nødvendige sikkerhetskurs for Kategori 2 og 1. I Kategori 0 seilaser skal alle om bord ha sikkerhetskurs

LYS. Du trenger ikke ha håndholdte hvite bluss, det skal være tilstrekkelig med kraftig spottlys eller søkelys.

PULPIT. Den øvre stangen i pulpitten trenger ikke lenger gå foran forstaget.

Du finner alle de 108 sidene i regelen her.

NORDENSTRØM. Her er en forklaring og en utdypning av de nye reglene fra Nils Nordenstrøm, Leder av Teknisk Utvalg i Norges Seilforbund:

Det internasjonale seilforbundet (ISAF) fortsetter sitt viktige arbeid for å heve sikkerheten ved offshore seiling, og ved ISAFs årsmøte i november 2007 ble det besluttet en del endinger i ISAF Offshore Special Regulations (OSR), Sikkerhetsbestemmelsene, som det er viktig å være klar over før sesongen 2008. De viktigste nyhetene for 2008 er kort omtalt her.

SERTIFISERING. Den forandring som kanskje er viktigere enn alle andre er at man har skjerpet kravene til sertifisering av båten for OSR kategori 0, 1 og 2 (OSR 3.03.1), og det var etter min mening på tide at man gjorde noe med dette. Dette gjelder bl a krav til stabilitet. De nye kravene betyr i praksis at alle båter som skal seile OSR kategori 2 må være sertifisert etter EN/ISO Category A eller ABS, og at arrangøren ikke kan fravike dette for båter som ikke er sertifisert, med mindre en skriftlig redegjørelse viser at båten oppfyller kravene, og at denne redegjørelse skal være signert av en fagmann ("signed statement by a naval architect or other person familiar with the standards").

Tidligere kunne arrangøren godkjenne omtrent hvilken som helst balje ved å henvise til OSR 3.03.1.c, men dette smutthull er nå tettet i den nye 3.03.1.d. Seilforbundet forutsetter at arrangørene tar dette krav svært alvorlig, slik at vi ikke vil se båter ute på det åpne hav som ikke burde være der. Krav til ISO/EN Category for forskjellige OSR Kategorier er vist i tabellen (OSR 3.04.4).

Det anbefales at arrangøren sjekker at deltagende båter oppfyller ORC's "stability index" (OSR 3.04.3). Stability index står på alle IMS-sertifikater, og hvis båten ikke har et IMS-sertifikat kan man sammenligne med søsterbåter.

REKKEVIRE. De fleste solide turbåter oppfyller kravet til Stabilty Index for OSR kategori 2, men en del regattabåter og mange mindre båter oppfyller ikke kravet.

Det svakeste ledd på rekkeviren er hvis man har et tau som fester wiren til pushpit eller pulpit. Et slikt tau skal ifølge OSR ikke gi større åpning enn 100 mm. På grunn av risiko for slitasje kreves at dette tauet skiftes hvert år, og det gjelder for alle OSR kategorier (OSR 3.14.6.c).

Det er også krav til å ha en håndholdt VHF for OSR Kategori 1,2,3,og 4 (OSR 3.29.1.e).

For OSR kategori 1 og 2 er det i OSR 4.19.1 krav til en 406 MHz EPIRB (Electronic Position Indicating Radio Beacon), og i OSR 4.19.1.c er det krav til at slike EPIRB skal være registrert.

OSR 4.23 gir modifiserte krav til pyrotekniske nødsignaler.

STROPP. Det har vært flere ulykker hvor personer har mistet vest og sele over hodet og falt i vannet ved forsøk til redning, og det har derfor blitt påbudt med skrittstropp eller lårstropper på redningsvester for OSR Kategori 1,2,3 og 4 (OSR 5.01.2). Vi forventer at det også blir påbudt med skrittstropper for seler fra 2009 (det er nå sterkt anbefalt), og det kan være greit å vite allerede nå, når man kjøper utstyr. Vestene skal også ha minst 150 Newton oppdrift, oppfylle ISO 12402-3 (nivå 150) eller tilsvarende og ha lys i henhold til SOLAS LSA code 2.2.3. Erfaringene fra offshore seilaser med tap av menneskeliv viser at bruk av vester og sterke seler hører til de aller viktigste sikkerhetstiltakene.

Kravene til opplæring for seilaser i OSR Kategori 2 er nå 30% av mannskapet, minst to personer inklusive skipperen (OSR 6.01):

Mannskap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Opplæring 1 2 2 2 2 2 3 3 3 3 4 4 4 5 5

 

FØRSTEHJELP. Dessuten er det nå i OSR kategori 2 krav til at minst en person skal ha "Senior First Aid Cetificate" (OSR 4.08.4), som er mye mer omfattende enn tilsvarende del av ISAFs sikkerhetskurs. De som har offshore eller STCW sikkerhetskurs vil oppfylle dette kravet, og det finnes en rekke kurs her i Norge som gir tilsvarende kompetanse. Samme person skal også oppfylle kravene i OSR 6.01.

I Norges Seilforbund er vi meget fornøyd med det arbeid som ISAF utfører på sikkerhetsområdet, og vi regner med at alle som seiler på havet vil nyte godt av forbedret sikkerhet. Dette vil selvsagt kreve at seilerne studerer og etterlever alle krav og at arrangørene gjør jobben med å kontrollere båter, utstyr og sertifikater.

NYTTIG. Sikkerhetsbestemmelsene gjelder ved kappseiling, men vi gjør oppmerksom på at også turseilere har stor nytte av å studere og etterleve disse.

Offshore seiling er ikke ufarlig, og et betydelig antall menneskeliv har gått tapt, men ved å ta sikkerhetsarbeidet på alvor reduserer vi risikoen for at flere mennesker mister livet. Det har også vært mange skader på båt og utstyr som burde ha vært unngått med større fokus på sikkerhet.

Vi seiler i farvann med lave vanntemperaturer, og det stiller spesielt store krav til at man forhindrer at personer havner i vannet, og at man vet hvordan man hurtig kan redde personer opp fra vannet..

OSR 2008 kan lastes ned fra www.sailing.org. Gå til "Documents&Rules" og deretter til "Offshore Special Regs".