Ole Petter Pollen og Pål Kirkebø prøver seg i Formula 18

– Seiler mest for å ha det gøy

– Seiler mest for å ha det gøy

– Jeg har prøvd å seile denne båten bare en gang i lite vind, og jeg blir nok litt skjelven første gang jeg står i trapesen med det ene skroget høyt hevet over vannet, sier Ole Petter Pollen, som sammen med Pål Kirkebø har tenkt å prøve seg i katamaran-klassen Formula 18.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er noe vi gjør mest for gøy, og vi er blitt inspirerte av alle de andre seilere som har kastet seg over Formula 18-klassen. Det er blitt et miljø som vi ønsker å være en del av. Dessuten er jeg blitt fascinert av flerskrog-seiling generelt, sier Pollen, som til daglig importerer i de danske Dragonfly-trimaranene.

TOPP BÅT. Båten de har kjøpt er av typen Nacra Infusion, og den spesifikke båten de får hjem til Norge på lørdag, er båten som ble nummer to i Archipelago Race, racet som er blitt det store, nordeuropeiske for disse katamaranene. Det foregår i den svenske og finske skjærgården og tiltrekker seg seilere fra hele verden. Archipelago Raid krever ikke bare teknikk, men stiller også krav til navigasjon, planlegging, utholdenhet og så videre.

– Vi har ikke ambisjoner om å være med der til neste år; mest av alt skal vi kose oss i Oslofjorden, ha det gøy og kanskje delta i en regatta eller to. Vi faller nok helt igjennom når det gjelder teknikk, så vi trenger mye tid for å bli dus medd båten.

IKKE UMULIG. Pollen, som er en erfaren jolleseiler med blant annet OL-sølv i Flying Dutchman i bagasjen, tror slett ikke båten blir umulig å seile, til tross for at han har passert de 40.

– Den er kjappere enn en 470 og en 49er, men i forhold til dem er det jo som å seile en plattform, sier han.

Det fins ca. 25 forskjellige Formula 18-modeller, og gjennom økt konkurranse og interesse for klassen er båtene blitt likere og likere.

FOR OFF SHORE. – Vår Nacra-båt er litt fyldigere i fremre del av skrogene enn mange andre Formula 18, og dette er bevisst med tanke på raid-seiling som foregår mer under «off shore-forhold» enn en vanlig baneseilas. Hobie Tiger, som er en av konkurrentene, er for eksempel smalere forut og under ideelle forhold kanskje en raskere båt, sier Pollen.

Han forteller at en ny båt kostrer rundt ca. kr 180 000, mens brukte båter er å få mellom kr 70 000 og 160 000.

KLASSE I NORGE. I løpet av ett års tid er Formula 18 i ferd med å bli en klasse i Norge, og flere kjente seilere har gitt seg i kast med den. De mest profilerte er Hans Ulrik Grünert og Eirik Gravdal som gjennom sitt Flying Norwegian-prosjekt har som mål å delta i Archipelago Raid. Harald Blom-Bakke og Lars Horn Johannessen er andre navn som knyttes til båttypen.

RAID PÅ VESTKYSTEN? Archipelago Raid er det store racet i Skandinavia, men etter det SEILmagasinet erfarer, er det også fremskredne planer om er raid på den svenske vestkysten – med utgangspunkt i Koster-øyene. Det snakkes også om å få til et raid i Norge med tid og stunder.

Og blar man bakover i historien har det allerede vært arrangert et slikt race. For flere år siden ble det avviklet et race á la Archipelago Raid i Lofoten der man seilte fra strand til strand og deltagerne overnattet i telt.

Code: DhSc&p