Den utvalgte: Øyvind Haaland i Sirenas AS i Stavanger

Vrakpant for å bytte fra motor til seil?
Kunne det være en idé å innføre vrakpant på energislukende, støyende og miljøforurensende båter, dersom båteieren anskaffer seilbåt i stedet?
Det ville i alle fall ukens utvalgte, Øyvind Haaland (60) i Sirenes AS, ha gjort hvis han var statsminister for en dag. Men han ville ikke nøye seg med det:
– Jeg ville også ha fjernet HK-avgiften på «hjelpemotoren» i båter hvor seil primært er hovedmotoren, sier Øyvind Haaland til SEILmagasinet.
DET SER LYST UT. – Hvordan står det til i seilbåtbransjen akkurat nå?
– Det ser og føles faktisk ganske bra ut, etterspørselen er tilbake! De siste messene, spesielt Düsseldorf, var godt besøkt og interessen upåklagelig. Vi har nye båter for Norge under ferdigstillelse, og den første skal seiles hjem i påsken. Bruktbåt-tilbudet tar seg også gradvis opp igjen, flere er klare for investering i nytt. Vi opplever også en økende interesse fra motorbåteiere som får øynene opp for at en seilbåt ikke nødvendigvis betyr å flytte ned i kjellerstua, selv om det kan være koselig nok.
– Hva er den største utfordringen for bransjen?
– Stadig forbedring og utvikling av produktet og måten man bygger på, samtidig som en opprettholder og helst øker kvaliteten uten at dette i for stor grad går ut over prisen. Selvsagt er det også viktig at det tilrettelegges for flere gode og organiserte båthavner, både fra det offentlige og det private.
– Hva er en god kunde for deg?
EN GOD KUNDE INVOLVERER SEG. – En som vet hva han ønsker seg av sin båt. Som gjerne involverer seg i byggeprosessen med konstruktive innspill og ønsker, som vi etter beste evne forsøker å møte.
– Hva er ditt forhold til seiling og din egen historie?
FRA HALVDEKKER TIL DEKKSHUS. – Jeg startet mitt seilbåtliv som tenåring i en dansk 24 fots halvdekker, bygget i tre med senkekjøl. Den forliste dessverre i en høststorm, men ble raskt erstattet av en Smiling, 28 fot lang og smal herlig seiler fra Jon Hermann Linges hånd. «Mye båt» for oss den gang. Vi krøket oss sammen, to voksne og ett barn, i forpiggen og hadde noen herlige, lange sesonger i båten.
Etter hvert som det dukket opp et barn til, og kravene til komfort og plass økte, beveget vi oss videre til en Monsun og deretter en Hero 107, som vi hadde i syv år. Den satte standarden for hvor vi ønsket å befinne oss i båtvalget. Vi vil ha volum, seilegenskaper og dekkshus. Foruten at jeg, gjennom Sirenas AS, er norsk Nordship-importør og forhandler, er det Nordship vi sverger til. Vi venter i spenning nå på vår nye Nordship 360 DS, ferdig i midten av mai. Vi så tidlig «lyset» og ser på båtlivet og seiling som en sosial og avkoblende aktivitet. I en moderne, velisolert båt kan man trekke sesongen i begge ender og nyte 360 graders havsutsikt fra salongen og utforske og benytte verdens flotteste kyst store deler av året.
VINDEN ER FRI. – Hva tror du om seiling som fremtidssyssel?
– I en stressende verden med stadig mer fokus på miljø og forurensning, burde seiling ha en god fremtid. Mer og mer fritid, kombinert med økende kjøpekraft, gir økte muligheter. Og ikke minst: Det er foreløpig ingen avgift på vind! Håper inderlig at jeg med dette ikke setter en kreativ finanspolitiker, uten å nevne navn eller parti, på noen nye tanker!
STORT UTVALG. Hva er det største fremskrittet i bransjen?
– På godt og vondt: Utvalget. Her tilbys det meste for de fleste, fra førstegangskjøpere til de erfarne som ønsker å anskaffe seg skuta for resten av livet. Det er mange aktører, og det skal ikke stikkes under stol at enkelte bygger båter i en kvalitet og til spesifikasjoner og bruksområder som en kanskje ikke er ute etter.
KONGENE. – Hvem er Norges største seiler gjennom tidene?
– Det er to! Kong Olav og kong Harald. Ikke bare på grunn av oppnådde resultater, men like mye for måten de har representert seilsporten på. En demonstrasjon av sann seilglede! Prektige ambassadører for en fritidsaktivitet som passer like godt for kong Salomo som Jørgen hattemaker.
– Har du noe seilerforbilde?
– Holder en knapp på kongene igjen.
PUR MORO. – Din maritime favorittbok, hvilken er det?
– «Seiling Nautisk Leksikon» av Beard & McKie, oversatt til norsk av Odd Børretzen og utgitt av Aventura Forlag. Et «must» i enhver båt. 88 sider pur moro, en god latter forlenger seillivet.
ENKEL OG SJØVERDIG. – Hva er din drømmebåt – og hvorfor er den det?
– Nordisk Folkebåt, en kose- og hyttebåt av de sjeldne. En enkel, grei, trygg og særdeles sjøverdig båt uten en masse tekniske detaljer og finurligheter. Seil regatta med denne i over fem m/sek og nyt resultatlistene – eller ta med picknik-kurven på en søndagstur rundt holmen, en dame som tross sine 68 år på kjølen vekker oppsikt hvor enn hun kommer.