Færderseilasen 2011

Bløt start – frisk fortsettelse

Bløt start – frisk fortsettelse

Mer enn noensinne gjelder det i årets Færderseilas å komme seg ut av fjorden.

Publisert Sist oppdatert

Alt det gode kommer utenifra – og det gjelder å komme seg dit fortest mulig! Det kan være et passende og seirende mantra for årets Færderseilas. I motsatt fall vil du kunne risikere det verste: Du vil oppleve mest regn og du risikerer å bli liggende i vindstille om natten.

Det gjelder å seile det remmer og tøy kan holde for å komme fortest mulig ut fjorden! Når du er kommet utenfor Filtvet er du noenlunde «safe».

REGN I STARTEN. Det vil bøtte ned med regn under starten, skal vi tro varslene til yr.no nå i dag. I perioden kl 0600 til kl 1200 skal det komme opp til 21 mm nedbør, og det skal blåse ØNØ vind med 7 m/sek. Det er med andre ord gode forhold til å få spinnakeren opp – og farten opp ut fjorden.

Et lavtrykk ser ut til å passere over Sør-Norge og senteret ser ut til å passere rett over Indre Oslofjord en gang utpå natten. Det forårsaker en vinddreining fra ØNØ via Ø og helt over på S i løpet av en 12 timers periode. Vinden vil gradvis spakne fra startens 7 m/sek, før den vil ta seg opp igjen lenger ute i fjorden når det klarner opp og vinden dreier mot syd.

VINDSTILLE I DRØBAK. Lavtrykkpassasjen ser også ut til å forårsake at det kan bli vindstille i Drøbaksundet ved midnattstider, og vi kan oppleve det paradoksale at noen bryter på grunn av vindstille i Drøbak, mens andre bryter fordi det blåser kuling ved Færder!

STORE FORSKJELLER. Ved midnattstider og om natt til lørdag forteller nemlig yr.no om 13 m/sek vind ved Færder. Sånn sett så ligger alt til rette for at vi vil oppleve en Færderseilas med veldig stor strekk i feltet. De første båtene vil kunne være i mål mens de siste ligger igjen i Drøbaksundet.

Jo fortere du kommer deg ut fjorden, desto bedre vind vil du hele tiden seile i – og du vil møte klarværet og se sola raskere. Ved Slagentangen vil regnværet gi seg ved kl 13–14-tiden.

GULLEGGET. Generelt ligger alt til rette for at det skal bli de store og raske båtenes race, men båter med lavt LYS-tall i klassen sin og som klarer å henge med de større båtene i klassen ut til omtrent Filtvet, vil kunne ha lagt gullegget for et godt resultat. For mens de seiler inn i økende vind, vil båtene bak bli holdt igjen av løyende vind.

Fredag braker det løs. Da vil vi også få fasitsvaret på om dette scenariet stemmer – eller om det blir noe helt annet…