SEILmagasinet og Seilas forener krefter

Sammen for seiling

Sammen for seiling

Seilas og SEILmagasinet er de to ledende seilbladene i Norge, og mange mener at de er Skandinavias beste. Nå samles de to utgivelsene under ett tak for å gi enda mer og bedre lesestoff til alle seilinteresserte nordmenn.

Publisert Sist oppdatert

– Båtblader spiller en viktig rolle for båtinteressen i Norge. Det er i båtblader folk henter inspirasjon til båtlivet, og det er her båtfolket orienterer seg når de skal kjøpe båter og utstyr. Det viser en stor undersøkelse som Synovate har utført for oss, sier ansvarlig utgiver Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag AS.

Seilas og SEILmagasinet er to jevnstore magasiner når det gjelder trykt opplag og trafikk på nett. Begge har de siste årene nær doblet antallet lesere gjennom å satse aktivt på internett med nyheter og tjenester for seilerne.

Seilas.no har i dag ca 60 000 lesere (unike brukere) på nett, og SEILmagasinet.no har tilsvarende mange lesere. 84 000 leser i snitt hver utgave av Seilas, ifølge Synovate-tall.

– Satsingen på båtjournalistikk i flere kanaler koster mye krefter. Vi har funnet ut at både lesere og annonsørene er bedre tjent med at vi forener krefter for å danne et enda sterkere og mer profesjonelt miljø innen båtjournalistikk i Norge, sier Morten Jensen, som er ansvarlig utgiver i MediaNavigering AS.

 

PROFIL. Sammenslåingen skjer på den måten at Norsk Maritimt Forlag AS kjøper MediaNavigering AS, og de to virksomhetene flytter sammen under ett tak fra nyttår.

Produktene skal ikke slås sammen, men tvert om rendyrkes og videreutvikles, slik at seilinteresserte lesere skal få enda mer variert lesestoff. Meningen er å gjøre SEILmagasinet til hele folkets seilblad, mens Seilas får en mer eksklusiv profil for storbåtseilere. SEILmagasinet har i dag samarbeid med en rekke seilforeninger langs hele kysten, mens Seilas er klubborgan for KNS.

Morten Jensen blir redaktør av begge bladene.

– Våre hjerter banker for seiling, som vi mener er en sunn og sporty fritidsaktivitet for store og små i hele Norge. Vi håper at vi kan få enda flere opp av sofaen eller hjem fra solsengene i Syden til å seile i vår egen fantastiske natur. Vi tror at vi sammen kan klare å spre dette glade budskapet til enda flere mennesker og på en enda bedre måte, sier Jensen og Nissen-Lie.

GODE ARTIKLER. De to legger heller ikke skjul på at det er både tid og penger å spare på å slå seg sammen. Med kun én administrasjon kan flere medarbeidere konsentrere seg om å skrive gode artikler og fylle magasiner og nettsider med godt lesestoff. Videre slipper man å betale dobbelt opp for husleie, regnskap, datasystemer og slike ting.

– Vi gleder oss til å kunne konsentrere oss om å bedrive god journalistikk for seil-Norge, og samtidig få kapasitet til å følge opp abonnenter og annonsører med enda bedre service, systemer og rapporter – både på trykk og nett, sier de to.

Norsk Maritimt Forlag AS utgir fra før av Båtliv, Båtguiden og Havna foruten Seilas, og omsatte i 2010 for ca. 20 millioner kroner. MediaNavigering AS utgir SEILmagasinet med tilhørende nettsider. De omsatte for 8,5 millioner kroner i 2010.