Atlantic Rally for Cruisers 2011

Snart under seil!

Snart under seil!

Alle i den norske troppen er innbitte og positive. Selv om enkelte detaljer fortsatt må på plass og skaper esktra spenning...

Publisert Sist oppdatert

KLARE TIL KAMP. KO-KO har nettopp fått frukt og grønnsaker. De pryder brygga med sine frodige krumme linjer og varme gul- og grønnyanser. Ellen og Birgitta vasker og tørker alt for å forebygge kakerlakkutvikling om bord. I mellomtiden er gutta på KO-KO opptatt av å sjekke de siste detaljene på riggen og forberede båten til innsats:

- Hittil har det bare vært meg og Ellen om bord, sier skipper Håkon Dyremyhr fra Oslo. - Men fremover vil vi bruke flere seil - og spribom: Vi har med oss gode seilere og vi gleder oss til en morsom og intens seilas. God mat skal vi for øvrig ha, påpeker han. I byssa har han allerede laget en god kjøttsaus med grønnsaker til den første middagen om bord. Ellers er KO-KO  allerede usedvanlig ryddig og lebrettene er alt trukket opp i enkelte lugarer.

 

REGATTA MED EGEN VÆRRUTER. MALINE (en X-Yachts IMX 45 fra Asker Seilforening) har bestemt seg for å delta i racing-klassen. Her smiler skipper Kjetil Bakke mens han rydder på plass det som skal stues i siste liten. Hans mine avslører en blanding av fornøyelse og spenning. Vinden i starten ser ut til å være perfekt! Han har med seg et blandet og delvis ungt mannskap med flere sterke seilere. De er klare til en ordentlig regatta uten motorbruk og uten hjelp fra værruter Mads Christensen (Frivind). De skal ha fornøyelsen av å være værstrateger selv:

- Vi skal laste ned grib-filer og få ARC-ens værmelding for så å tyde dem best mulig, sier Kjetil. - Da føler jeg at vi har det vi trenger.

ELEKTRISK. ANGERONAS Gro Haugen er litt engstelig på grunn av at Mercado Central ennå ikke har levert det de skulle, mens PERLE, i motsetning, har fått sin frukt og er i gang med å stue den på plass.

Elektrisiteten burde kjennes ekstra mye på NOSTRA VIDA. Her skulle Bénéteau montert større plater for å forsterke den ødelagte bommen, men lørdag kveld hadde bommen ennå ikke blitt fikset akkurat slik Sparcraft anbefalte.

- Jeg har ikke ord, sier skipper Stig. Men ufattelig nok er stemningen i båten superhyggelig, og spenningen har en positiv ladning.  

 

ARC-STARTTIDENE.

Kl. 1230 UTC vil katamaranene starte - for første gang - sammen.

Kl. 1245 UTC vil det bli start for racingklassen.

Kl. 1300 UTC vil Open-divisjonen og cruising divisjonen starte, hver på sin side av merket som deler startlinjen i to.

Følg med på seilmagasinet.no. I de neste dagene vil du etter hvert bli kjent med flere norske båter mens de krysser havet.