Yachting World prøver Farr 280

Yachting World prøver Farr 280

Matthew Sheahan hadde en våt, men morsom seilopplevelse i nyeste råskinn fra Bruce Farr.

Publisert Sist oppdatert

Farr 280 tar opp arven etter Farr 30, eller Mumm 30 som båten også har hatt som navn. Nyheten er mindre, lettere, men mye raskere enn Farr 30, særlig på slør.

MODERAT VIND. Sheahan seilte båten i 7-9 m/sek vind. Det var nok til å få båten til å plane. Den 28 fot lange båten, som veier kun 1600 kilo, fløy av gårde i 13 knop. Båten fungerte som et strykejern på den krappe sjøen i The Solent, og journalisten antar at farten kunne vært høyere på flatt vann.

RIKTIG VINKEL. Båten er lett og direkte på roret og gir et forvarsel om en potensiell broach. Båten krever en liten krengningsvinkel for å få maksimal stabilitet. Blir krengningsvinkelen for stor, vil rorutslaget fungere som ett håndbrekk.

NYTT SEGMENT. Inntil nå har det vært få regattabåter i dette segmentet. Matthew Sheahan trekker frem C&C 30, Melges 32 og Far East 31 som utfordrere. Far East har også lansert en 28-foter som er langt billigere.

I Norge har vi også ett par Seascape 27, selv om dette blir turseilere til sammenligning med Farr 280. 

Farr 280 koster ca. 900 000 kroner pluss moms, transport, seil og elektronikk.