Personlig lisens

En halv million i inntekt

En halv million i inntekt

Pluss/minus en halv million kroner vil den personlige seillisensen generere av inntekt.

Publisert Sist oppdatert

Omfanget av den personlige lisensen, slik den ble vedtatt på seiltinget, vil gi Norges Seilforbund en inntekt på rundt regnet en halv million kroner – pluss/minus.

NM-INNTEKTER. I vedtaket heter det at alle deltagere i NM må ha tegnet lisens for å delta, og tar man NM-listen for 2014 og forutsetter at alle deltagerne tegner engangslisens, vil det gi en inntekt på 338 000 kroner. Dette vil være et minimum av inntekter fra NM-ene, gitt at deltagelsen blir noenlunde den samme i 2015 som den var i 2014.

Det er imidlertid grunn til å tro at de fleste av dem som seiler NM, også deltar i andre regattaer – og av den grunn løser inn en årslisens. I de av klassene som ikke er lisenspliktige i andre regattaer enn i NM, vil det imidlertid ikke være aktuelt å tegne annet enn engangslisens for å seile i NM.

Et slikt regnestykke; at alle deltagerne i lisenspliktige klasser i NM tegner årslisens og de øvrige engangslisens, vil gi til resultat en inntekt på kr 536 000. Hadde alle NM-deltagerne, uansett klasse tegnet årslisens, hadde beløpet vært kr 752 440.

DE STØRSTE BIDRAGSYTERNE. Nå var deltagelsen i Express-NM i 2014 med sine 107 deltagere eksepsjonelt stor, men selv med den halve deltagelsen vil klassen være en stor bidragsyter til fellesskapet. I et NM-regnskap alene konkurrerer klassen med ORCi om å være den mest inntektsbringende klassen for NSF.

De 10 mest inntektsbringende klassene basert på NM-deltagelsen i 2014 er:

*For disse klassene er det lite aktuelt å tegne årslisens fordi NM er eneste lisenspliktige regatta.

Med 2014-tallene og årslisens som grunnlag betyr det at Express-klassen alene vil stå for 32 prosent av lisensinntektene i NM (isolert sett).

Gitt at det deltar 50 Expresser i NM og alle tegner engangslisens blir inntekten kr 35 000. Med samme deltagelse og årslisens blir inntekten fra klassen kr 80 000. Da vil Express-klassens andel synke til 18 prosent.

I tillegg til inntekten alle NM-ene genererer, kommer lisensinntekten fra norgescuper og andre større regattaer rundt om i landet i de lisenspliktige regattaene. Hva dette vil gi av inntekter utover NM-inntektene, er mer uvisst.

Hva lisensinntekten til syvende og sist vil bli, vil NSFs årsregnskap for 2015 gi svar på.

Les også: Startlisensen borfaller, personlig lisens består

FORSIKRING. Alle beløpene nevnt over er bruttoinntekter. Den personlige lisensen inneholder også en forsikringsandel som kommer til fratrekk. Alle som løser personlig lisens, får en generell idretts- og ulykkesforsikring. Den gir inntil kr 250 000 i erstatning ved invaliditet, kr 25 000 ved tannskader og inntil kr 25 000 til medisinsk behandling etter en ulykkesskade.

– Vi har hatt en del utbetalinger i 2014, blant annet til tannskader og fysioterapi-timer, opplyser Vidar Utne i NSF.

VIL OMRÅ SEG. Ikke uventet har lisens-vedtaket på seiltinget skapt debatt – ikke minst her på seilmagasinet.no. Seilforbundet har fått oversendt et knippe spørsmål fra SEILmagasinet om begrunnelse og konsekvens av vedtaket, men NSF har bedt om tid til å områ seg før spørsmålene besvares.

– Vi har valgt et helt nytt styre og trenger å områ oss litt, men på styremøtet vi skal ha 14. april, vil vi se på lisens-vedtaket seiltinget har gjort og de innspillene som er kommet i etterkant, sier den gjenvalgte presidenten Tor Møinichen.

I en offisiell uttalelse fra NSF heter det:

«Det er riktig at prinsippene for en ny og forenklet lisensordning ble vedtatt på seiltinget. Men vær oppmerksom på at endelig utforming er under utarbeidelse og skal behandles av styret i NSF den 14. april. Det som er referert i artikkelen (på seilmagasinet.no red anm.) er saksunderlaget. I forkant av behandlingen vil vi ha en dialog med noen av de berørte klasseklubbene.

 

Våre overordnede myndigheter setter krav til at egenfinansiering av seilsporten er høyere. Lisens er en måte å skaffe egenfinansiering knyttet til aktivitet. Seiltinget støttet dette med stort flertall.

 

Personlig lisens inneholder også en ulykkes- og skadeforsikring som dekker trening og reise til og fra regattaer og vil støtte behandlinger ved idrettsskader som ikke er dekket av det offentlige. Veldig mange aktive seilere mangler slik forsikring.

 

Styret i NSF er opptatt av at våre mest aktive seilere har en god ulykkesforsikring – samtidig som vi ikke ønsker å redusere rekruttering til sporten. Dette er utgangspunktet for styrebehandlingen den 14. april.»

Plass Klasse Deltagere Engangslisens Sum engangs Årslisens Sum års
1 Express 428 175 74 900 400 171 200
2 ORCi 279 175 48 825 175 48 825*
3 Melges 24 112 175 19 600 400 44 800
4 Snipe 50 175 8 750 400 20 000
5 Dame Snipe 44 175 7 700 400 17 600
6 Snipe Master 42 175 7 350 400 16 800
7 11:MOD 80 175 14 000 175 14 000*
8 Killing 64 175 11 200 175 11 200*
9 Yngling 63 175 11 025 175 11 025*
10 2.4 mR 27 175 4 725 400 10 800