Laminering av skadd rorblad på «11th Hour Racing»

Må kunne mer enn å seile

Mannskapene i the Ocean Race må også være seilmakere, båtbyggere og mer til.

Publisert Sist oppdatert

Belastningene båtene i The Ocean Race må gjennom er enorme og det er stadig nødvendig å foreta reparasjoner ombord. Det dreier seg om alt fra seilreparasjoner, karbonlaminering til mer dagligdags oppgradering og reparasjoner. De siste dagene med moderat sjøgang og vind har gjort det mulig å bringe båtene tilbake i konkurransemodus etter skader oppstått da det blåste som verst syd for Australia og New Zealand. Nå nyter båtene godt "reparasjonsvær" og blir igjen konkurransedyktige på seilasen mot Kapp Horn der de er ventet 26-27 mars med ETA Itajai i Brasil den første helgen i april.

Alle innenfor synsvidde

Lagene har i løpet av helgen vekslet på å jibbe sørover, og plasseringene båtene i mellom har variert avhengig av posisjon i sør mer enn distansen mot mot mål. Alle fire båtene har til tider vært innenfor synsvidde. Da Team Malizias Rosie Kuiper gikk opp masten, kunne hun for eksempel se alle fire båtene fra toppen av riggen.

https://www.theoceanrace.com/en/racing/tracker

Mer vind i vente

Det er nå ventet i løpet av mandag at høytrykksryggen begynner å avta og at sterkere vind kommer tilbake. - Det er en rygg med høytrykk foran oss og et lavtrykk bak, så vi sitter litt fast i midten, sier Biotherm-skipper Paul Meilhat.