Internasjonal interesse for halvtonn-VM reunion
Syv 30-fotere fra 80-tallet seiler regatta fra Grimsøy i Østfold hver søndag. Nå er målet å få klassen til å vokse.
– Nå faller brikkene på plass i høyt tempo, forteller Martin Kamperhaug. Det er Østfoldingen som har tatt initiativet, og er i gang med å samle, og oppgradere de 40 år gamle regattamaskinene.
På terminlisten
– Nå har vi også fått internasjonal oppmerksomhet, og mesterskapet er satt i kalenderen hos Half Ton Class Europe, forteller Kamperhaug. Den internasjonale klasseklubben har sete i Belgia og samler båter fra Nederland, England og Frankrike. Miljøet har veldig lyst til å komme til Hankø i 2023. Datoen for mesterskapet er satt til 1. og 2. juli.
– Nøyaktig dato er ikke bestemt, og vi er i dialog om å arrangere Halfton Classic Cup 2023, da blir det 10 seilaser over en uke, men i dette tidsrommet, forteller Kamperhaug.
Cowes 2021
Halfton Classic Cup blir arrangert i Cowes i England i uke 29 til sommeren.
– Vi vurderer å delta, om det lar seg gjennomføre med tanke på Covid-19, forteller Kamperhaug. Blir vi en del av dette miljøet, så blir det storslagent, mener entusiasten.
Modifiserte båter
– Klassen i Europa bruker mer krefter og penger på å modifisere båtene enn det vi har tenkt, forteller entusiasten. Båtene ble konstruert for å seile under målereglen IOR, men i Europa seiler de under IRC. Klasseklubben har tillatt store modifikasjoner som ny kjøl og ror, ombygging av dekk, og ny rigg. Båtene har gjerne fått større cockpit, og en rigg med mindre forseil og uten lensetakler.
Økene interesse i Norge
Her hjemme er det særlig eiere av Nessy 94 som mobliserer for 40 års jubileumet for VM på Hankø i 1983 der Kong Harald fikk en fjerde plass. Nessy 94 ble utviklet for denne regattaen, bygget på Nesodden, og det ble støpt over 30 skrog. To av disse ligger nå til brygga på Grimsøy hvor Kamperhaug så langt har samlet 10 båter, syv av dem seilklare.