«Sverige» er hjemme med norsk hjelp
I Pinsen var den berømte 12-meteren på brygga i Strömstad med storfint besøk.
Designeren Pelle Petterson er mest kjent for Maxi-båtene og sportsbil fra Volvo, men er også en dyktig seiler, og sto bak en stor America’s Cup satsning på slutten av 70-tallet. «Sverige» deltok både i 1977 og i 1980, men forsvant så ut av landet til Tyskland. Her har Martin Kamperhaug funnet båten, kjøpt den, og gjort avtale med Strömstad Segelsällskap.
–Jeg har jobbet med dette i fem-seks år. At kjøpet kom akkurat nå, rett før det store halvtonn-mesterskapet på Hankø, var kanskje ikke det perfekte tidspunktet, innrømmer Kamperhaug. Avtalen med Seilforening ble gjort for flere år siden.
Resultat av Maxi-eventyret
–Det var Maxi-eventyret som gjorde prosjektet mulig. Det var en kommersiell suksess, og det gjorde at større firmaer i Sverige hadde tro på oss, sier Pelle Petterson. De klarte å stable på beina et prosjekt med 10 millioner kroner i budsjett. I 1976 kjøpte de 12 meteren «Columbia» som treningsbåt, en båt som vant i 1968.
Pelle Petterson vant VM i Star i 1969, og tok sølv i klassen under OL 1972. Seieren i 1969 var mot alle verdens beste seilere på det tidspunktet.
–Å vinne i Star var nesten som å vinne America’s Cup, mener designeren.
Høsten 1976 ble «Sverige» sjøsatt, og døpt av dronningen.
–Vi drev med tanktesting, og utviklet 5-6 ulike modeller. Vi ville finne kjøl og ror som ga best løft, forklarer Petterson. Resultatet ble en 12 meter med allro0undegenskaper, og ikke ekstrem i noen måte. Det som var nytt var å bruke syklister i stede for grindere, en ide som New Zealand hadde stor suksess med i 2015.
–Syklistene gjorde at vi fikk bedre slag, og fikk skjøtetet inn genuan raskere. Det ga oss en fordel i tette dueller, forteller Petterson. «Sverige» var også utstyrt med rorkult som Petterson foretrekker. Rorkult gir en bedre følelse av trim, og han kunne komme lengre ut til siden for bedre oversikt.
Svært nær
Det var fire utfordrerlag i 1977, fra Australia, England, Frankrike og Sverige. Det ble til slutt Australia og Sverige som kom i utfordrerfinalen. Sverige var best når det blåste friskt. Før den avgjørende seilasen lå lagene likt, men det blåste lite og Australia ble laget som møtte USA i America’s Cup, og tapte klart.
Før America’s Cup i 1980 ble baugen på «Sverige» bygget om for å få lengre vannlinje. Den gangen var reglene slik at båt og utstyr måtte være produsert i landet det representerte. I 1980 hadde svenskene for dårlig seilduk, og klarte seg dårligere.
det blåste lite og Australia ble laget som møtte USA i America’s Cup, og tapte klart.
Vage planer
–Jeg skal sette «Sverige» tilbake i original stand, men hvordan den skal bli brukt fremover er uklart. Akkurat nå har jeg mye annet å tenke på, sier Martin Kamperhaug. Han mener seilene som fulgte med ikke holder mål. Han ønsker også å bygge om riggen til original stand, og mener blant annet at bommen var mye lengre.
–Jeg håper jeg kan seile mot andre 12 metere, men jeg har ikke undersøkt så mye rundt dette ennå, forklarer båtens nye eier.
Reodor Felgen fiks
I forrige uke var Kamperhaug i Tyskland for å seile båten hjem. Han startet med å bare heise forseilet, men det ga en fart på 10,5 knop, og det var raskt nok.
–Vi oppdaget kjapt at båten ikke var tett. Vi hadde en lekkasje via rorstammen. Det skapte ikke den store bekymringen, men det ble verre når det viste seg at lensepumpen ikke virket, forteller Kamperhaug.
Om bord var det et umontert toalett, og løsningen ble å bruke toalettet som pumpe.
«Sverige» skal ha hjemmehavn på brygga til Strömstads Segelsällskap.