2-takter vs. 4-takter påhengsmotor

Hei, Jeg har dessverre havnet i en forbrukertvist da jeg for en tid tilbake kjøpte en brukt AS320 jolle som var avertert med en 4-takters motor. Det viste seg å være en 2-takter, og jeg mener at forskjellen er så stor at jeg har rett til å heve kjøpet. Jeg ønsket helt klart en 4-takters motor, pga. lavere støy (har Tinitus allerede), og bedre driftssikkerhet, sistnevnte særlig ved lav hastighet, som f.eks. dorging. Jeg forstår også at 2-taktere er utgått av miljøhensyn, noe som også er et poeng for meg. Jeg ville aldri vurdert å kjøpe en to-takter uansett da jeg foretrekker 4-takter av overnevnte hensyn.Selger hevder imidlertid at jeg har gjort et bedre kjøp og at en 2-takter er lettere å selge og at den har høyere brukt verdi, dette utover at 4-taktere er dyrere i utgangspunktet. Selger gjør også et poeng av at en to-takter er lettere og gir større toppfart, noe jeg visste og er enig i. Imidlertid var dette ikke er vesentlig for meg. Jeg mener at det er betydelige forskjeller / bruksområder og at mine behov i vesentlig grad forringes. Motoren ble solgt som 9.9 hester, men selger opplyste ved kjøpet at var oppgradert til 15 hester, plomben ble angivelig fjernet av forhandler ved kjøpet. Er dette lovlig? Hvis det ikke ble betalt HK avgift, kan medføre ekstrautgifter for meg ved en eventuell kontroll?Foreløpig har Forbrukerådet anbefalt meg å skaffe en teknisk ekspert uttalelse da saken ligger til megling der. Men jeg fikk anbefalt på Facebook siden deres å søke juridiks ekspertise også, så jeg sender likelydende spørsmål til deres juridiske ekspert. På forhånd takk for hjelpen.

Publisert Sist oppdatert

Inntil ti hester betaler du ikke HK-avgift, og normalt skal man da betale HK-avgift alle de 15 hestekreftene. Som du påpeker har to-takteren også mer støy, men en til gjengjeld er den lettere å ha på båten vektmessig. Skal vi se på andre fordeler er dem også billigere å ha service på enn en firetakter, som også har mindre forbruk. Du har helt rett i at firetakteren er bedre på tomgang, og dermed også dorging som du her er inne på. Jeg vil si at det er en vesentlig forskjell på en totakter og en firtakter. Prismessig er firetakteren også dyrere enn totakteren, og du har dermed også fått mindre for pengene enn det du trodde. Selv ville jeg levert motoren tilbake. Men jeg vil også påpeke at det er mange gode totaktere på markedet. Mvh Christian Zaborowski