Årets Båt i Europa
SEILmagasinets leseres favoritter
Lørdag deles den gjeve prisen ut. Disse båtene hadde vunnet om dere hadde fått bestemme.
I julen hadde vi en uformell avstemming på hvilene båter dere mener bør vinne av de nominerte. Med disse resultatene ville det blitt tre svenske båter på topp, en nederlandsk, og en fransk båt. Avstemningen vil ikke påvirke juryens valg som blir gjort kjent på lørdag kveld.
Svensk storslem
SEILmagasinets lesere har tydeligvis sans for svensk kvalitet. Alle de tre svenske båtene går til topps i hver sin kategori.
En av grunnene til den gode svenske oppslutningen er at seilmagasinet.no har mange lesere i Sverige, også hos verftene. Vi kjenner til at det har blitt satt i gang kampanjer for å øke antall stemmer for de svenske kandidatene.
18 gode båter
Det er interessant å se de båter som får få stemmer. Det er ingen utpregete tapere som det har vært tidligere. De 18 nominerte båtene for 2019 er faktisk 18 gode båter som juryen fikk seilt skikkelig under testingen i Sverige og i Spania.
LES: Testing under fantastiske forhold
FAMILIETURSEILER
Hallberg-Rassy 340
En god båt har blitt mye bedre skrev vi i fjord etter å ha seilt Hallberg-Rassy 340 mot Hallberg-Rassy 342. Testen av de to båtene viste godt utviklingen som har skjedd i løpet av 12 år. Da testet vi bade i kulig og lett vind. Under testingen av Årets Båt i Europa var det moderat vind, og 34-foteren fikk vise frem mange av sine sterke sider. Det er en dyr 34-foter, men en båt som hard et meste, om to lugarer og ett bad er nok.
Andre nominerte
• Dufour 390
• Oceanis 46.1
• Swallow Coast 250
LES: Lesernes kåring: Familieturseilere
RASKE TURSEILERE
Arcona 435
43-foteren fra Arcone erstatter Arcona 430 som vant denne kategorien for ti år siden. Arcona er et verft som ikke tar store sjanser, og 435 fremstår som bade linjelekker og litt konservativ. Båten er smalere og har lavere fribord enn sine konkurrenter. Den har heller ingen digre vinduer i skroget. To ratt har båten fått, men vinsjene er plassert rundt om i cockpiten som regattaseilere liker, men gjør at rormannen ikke kan gjøre alt fra sin styreposisjon.
Andre nominerte
• X4.6
• Grand Soleil 48
LES: Lesernes kåring: Raske turseilere
LUKSURIØSE SEILBÅTER
Halleberg-Rassy 57
57-foteren viser at konseptet utviklet for 44-foteren også fungerer i en oppskalert størrelse. For første gang har Hallberg-Rassy plassert to ratt i en sentercockpitbåt, og det fungerer. I forhold til 55-foteren, er den nye 57-foteren en mye større båt, særlig er dette synlig i volumet foran salongen. Den er også mye raskere, og har en mer moderne rigg.
Andre nominerte
• Wauquiez Pilot Saloon 42
• Sumbean 46.1
LES: Lesernes kåring: Luksuriøse seilbåter
SPESIELLE BÅTER
Saffier SE 37
Dette er en kostbar dagturseiler som også kan brukes til helgturer. Det er ingen ståhøyde, men et OK bad og bysse. Cockpiten ligger dypt i skroget, og en digger nedgangsluke binder ineteriør og cockpit sammen på en my måte. Båten er også utstyrt med to ratt plassert lengst frem i cockpiten.
Vi seilte båten i frisk vind, og hadde 12-13 knop på loggen på slør. Dette er et stivt, trygt og raskt leketøy som byr på mye seilglede.
Andre nominerte
• Aira 22
• RS21
• LiteBoat XP
LES: Lesernes kåring: Spesielle båter
FLERSKROGSBÅTER
Astréa 42
Fountain Pajot Astréa 42 er en katamaran i en fornuftig størrelse, med fornuftige løsninger. Flerskrogsbåten har litt mer seil, og veier litt mindre enn Lagoon 42, men koster også litt mer. Lagoon 42 byr på litt mer plass.
Astréa 42 viser at Fountain Pajot utvikler seg, og katamaranen har en elegant innredning. Uteplassen er også løst på en god måte. Styreposisjonen er delt fra vinsjene, slik at det er enklere å jobbe flere med seilhåndtering.
Andre nominerte
• Aventura 34
• Astus 20.5
LES: Lesernes kåring: Flerskrogsbåter