«Hyrrokkin» imponerer i Sverige
Det ble medalje på Hertzberg og Sandberg under Raymarine 2Star i Østersjøen.
Raymarine 2Star tilsvarer Fredrikstad Seilforenings 2Star, men mens regattaen har hjemme har blitt kortere og snillere, så har regattaen i Sverige blitt lengre og tøffere. Simund Hertzberg og Tim Sanberg har nå gjennomført tre etapper som utgjør regattaen. Første etappe gikk fra Oxelösund til Visby på Gotland, en distanse på 75 nm. Andre etappe gikk fra Visby til Oskarshanm, en distanse på 65 nm, og siste gikk tilbake til Oxelösund, 88 nm.
Startet tregt
«Hyrrokkin» ble bare nummer 28 over-all etter første etappe, men det snudde de fort. Andre etappe vant de over alle båter. Det dro dem opp til 19. plass sammenlangt. De håpet på god plassering på siste etappe også, og så en mulighet til å havne topp fem.
– Vi gikk i mål i Oxelösund 0530 i dag tidlig. Det vil si at vi brukte 19t 30min på denne etappen.
Det ble en utfordrende seilas: langt, kaldt og veldig varierende forhold hvor vindskiftet som var meldt kom betydelig senere enn hva vi hadde håpt.
Men, på tross av dette ble det et supert resultat i dag også. Vi vant vår pulje og ble nummer 2 overall. Det vil si at det ser ut som det blir pallplass for oss overall med en tredjeplass.
Det er langt over forventningene siden mye er nytt for oss her borte, skriver gutta på Facebook.
Ikke alle båter er i mål i skrivende stund, men slik det ligger an, så blir det tredje på de norske gutta. Seileren gikk til en svært spennende 30-foter. Z30+, en nybygget svensk båt bygget i karbon. Den blir seilt av Volvo Ocean race seileren Anders Dahlsjö og Martin Strömberg.
Andreplassen gikk til en Arcona 340 seilt av Johan Karlsson og Michael Skarped.
Bra konsept
Norske 2Star var også delt i etapper, men med pitstop på et begrenset antall timer. Da startet regattaen en dag tidligere med start torsdag og målgang lørdag.
Første pit-stop var i Arendal, 80 nm, andre var fra Arendal til Marstrand, 95 mil, og siste tilbake til Hankø, 85 nm. Den svenske versjonen har lengre stopp som gir mer hvile, men også et lengre arrangement.
– Selve arrangementet var utrolig bra. Å dele det opp i slike etapper var veldig positivt og mulig noe man bør se på i Norge også. Arrangørene og de frivillige har stått på uansett når på døgnet båtene har kommet til mål.