De moderne ¾-Tonnerne
Raske seilbåter på 34 fot var det store på 80-tallet. Nå er de tilbake.
Italia Yachts er startet av en italiener som tidligere solgte X-Yachts. Mye av filosofien til X-Yachts går igjen i verftets ulike modeller. Frem til i fjor stod det kun turseilere på Italia Yachts program. I fjor ble Italia 9.98 lansert, og båten vant VM i ORCi i den minste klassen. I år har det kommet en slik båt til Danmark hvor den vil seile VM i København i august. Båten har alt vist seg frem i danske farvannmed seier i ORC Open-Preworlds 2016.
Italia 9.98 er ikke like ekstrem som Xp33, men det er heller ingen seilbåt for familieseiling. Den lange cockpiten stjeler plass fra innredningen. Italia 9.98 er en mer weekend-seiler, samt regatta/shorthandbåt.
Både Xp 33 og Italia 9.98 er mer optimalisert for pølsebane med kryss/lens enn JPK 10.10. Den ranske båten har også mindre duk, og er mer optimalisert for mer vind.
Vi seilte Italia 9.98 i høst, og testen kan du lese i neste SEILmagasin. Vi har også testet JPK 10.10 og Xp 33.
For tur og regatta
Dehler følger ikke i X-Yachts sport. Verftet holder nå på ferdigjøring av en splitter ny 34-foter. Båten følger oppskriften fra Dehler 38. I basis versjon er dette en turseiler med lettdrevet skrog og løygangen i cockpiten. Båten vil derfor få et større marked, og ta markedsandeler fra båtkjøpere som vurderer Bavaria, Hanse og Beneteau. Dehler 34 er en god del tyngre enn sine mer regattapregete utfordrere, men er også noe billigere.
Nå er det mulig å spekke opp Dehler 34 med høyere rigg, og dypere kjøl. Competion-utgaven av Dehler er også noe lettere.
Svensk utfordrer
Til vinteren blir Diva 34 ferdig. Dette er en båt som legger seg mellom Dehler 34, og de mer regatta pregete båtene i denne størrelsen. Diva 34 er også prisgunstig i standard utgave, men kan spekkes heftig med racingror, epoxyskrog og karbonrigg.
Diva 34 er også den eneste som kan leveres med tre lugarer, noe som barnefamilier setter pris på. Det er også en fordel for regattaseiling med overnatting.
Diva 34 er billigst på papiret, men dette er uten seil noe som er inkludert på Dehler 34.
Diva antar at måletallet for ORCi vil havne på ca 620. Den vil i så fall måtte seile raskere enn Xp33, Italia 9,98 og JPK 10.10. Et lavere tall betyr at båten er raskere. SRS-tallet vil havne på ca 1,30 (Tilsvarende LYS). Det betyr at Diva 34 skal holde følge med Elan 37. Også Dehler 34 blir rask. Måletallet på Competion-versjonen havner på 628,6. Ikke så rask som Xp33, men kjappere enn Italia 9.98 som også er litt mindre.
Dehler 34 | Diva 34 | Xp33 | Italia 9.98 | JPK 10.10 | |
Skrog | 10,30 m | 10,33 m | 9,99m | 9,98 m | 10,10 m |
Bredde | 3,60 m | 3,48 m | 3,21 m | 3,54 m | 3,39 m |
Dybde | 1,95 m | - | 1,90 m | 1,90 m | 1,98 m |
Vekt | 5950 kg | 4950 kg | 4300 kg | 4500 kg | 3800 kg |
Ballast | 2100 kg | 1650 kg | 1700 kg | 1800 kg | 1600 kg |
Storseil | 37,5 m | 40 kvm | 33,8 kvm | 38 kvm | 33 kvm |
Fokk | 27,5 m | 28 kvm | 29,2 kvm | 32 kvm | 25 kvm |
Gennaker | 90,0 kvm | 95 kvm | 93 kvm | 90 kvm | 95 kvm |
ORCi-mål | 628,6 | 620 | 622 | 633 | 633 |
Pris (Euro) | 108 500 | 105 994 | 107 000 | 119 000 | 123 000 |