LANSERING: ClubSwan 36 ble avduket i Italia 3. mai 2019.
skjermbilde20190506kl.17.11.50

ClubSwan 36 lansert

Strenge klasseregler og enkle løsninger vil gjøre ClubSwan 36 utfordrende og spennende.

Publisert Sist oppdatert
EKSTREM: Båten har en bunn som et seilbrett. Med lav vekt og mye seil skal det ikke noe til for å plane.

I forbindelse med Scarlino Swan One Design i Italia, ble ClubSwan 36 vist frem for første gang på fredag. Båten er blitt like ekstrem som på tegningene. Den 11 meter lange båten blir en forvokst jolle, og veier bare 2,6 tonn hvor hele 1,5 sitter i kjølen. Skrog og dekk er i karbon, mens forsterkninger er av glassfiber, det motsatte av hva som er vanlig.

Inspirert av gammel teknologi

ClubSwan 36 er skikkelig hitech, men riggen er inspirert av gammel design. Designer en Juan Kouyoumdjian, og han har utviklet en svært spinkel og trimbarrigg inspirert av Star.

Riggen gjør at båten skal klare seg med kun fire seil; storseil, to forseil og en gennaker. Lensetakler er tilbake, og disse blir viktig for storseilstrimmen. Lensetaklene har det man kaller «deflectors». Det er en kontrolline fra akterstaget og inn til masten som har samme effekt som et check-stag. Med disse justeres mastekurven.

Seiles på følelse

Det er en god ide å ha jolleseilere om bord i ClubSwan 36. Båten skal være enkel, og det blir ikke tillatt med elektronikk om bord. Selv en vindmåler er bannlyst. Båten skal seiles på følelsene, som en jolle. Dette, sammen med den spesielle riggen, vil gjør klassen svært utfordrende. 

Båten skal ha et mannskap på seks, kun halvparten profesjonelle. Vektgrensen er 510 kilo. Eieren er pålagt å styre, og mannskapet skal holde seg i cockpiten under regatta. Båten skal få en lav rekke fra hekken til masten. Denne rekken var ikke montert på båten som ble vist. Å gå på fordekket vil bli en utfordring på båten.

Også foiler

ClubSwan 36 har fått en diger C-foil som roterer inne i båten. Med foilen i senter, stikker det bare ut to tupper på hver side, slik båten ble presentert under avdukningen. På kryss roteres foilen, slik at den stikker dypt under båten i le, og som bidrar til løft og redusert avdrift. Dette er en ny type foiler som ingen helt vet hvordan skal brukes optimalt.

Elmotor

ClubSwan 36 ble lansert med elmotor, men nå kan den også leveres med en dieselmotor. Den får et nedsenkbart drev som gjør at bunnen er helt slett under seil. Elmotoren yter 10 kW som skal tilsvare en 20 hk dieselmaskin. Batterier er en del av åtte fra en BMWi3 som har et energilager på 5 kW. På full gass holder ikke det for mer enn 30 minutters gange. Alternativet er en 14 hk diesel fra Nanni.

Båten skal nå testes ut av verftet. Målet er å ha fem båter på vannet under The Nations Trophy in Palma, Mallorca i oktober 2019. 

 

ClubSwan 36

Noen data

LOA: 11,00 m / 36 ft

LWL: 10,59 m / 34,74 ft

Beam Max: 3,60 m / 11,8 ft

Draft: 2,75 m / 9 ft

Displacement Measurement: 2590 kg / 5710 lbs

Displacement Sailing: 3140 kg / 6923 lbs

Ballast: 1455 kg / 3207 lbs

SA/D: 50

Ballast ratio: 47%

 

Rigg og seil

Jib Max: 33,5 m2 / 361 sq.ft

Mainsail: 58,4 m2 / 629 sq.ft

Asymmetric: 134 m2 / 1422 sq.ft

I: 13,11 m / 43,00 ft

J: 4,77 m / 15,65 ft

P: 15,00 m / 49,21 ft

E: 5,80 m / 19,03 ft

EKSTREM: Riggen skal være svært trimbar. Det gjør at det skal holde med fire seil.
COCKPIT: All håndtering gjøres fra cockpiten. Det er lenge siden Swan hadde en modell med rorkult.
FLAT: Skroget har stor bredde hele veien som vil gi høy stabilitet sammen med en ekstremt dyp kjøl med tung bulb.