ClubSwan 36 lansert
Strenge klasseregler og enkle løsninger vil gjøre ClubSwan 36 utfordrende og spennende.
I forbindelse med Scarlino Swan One Design i Italia, ble ClubSwan 36 vist frem for første gang på fredag. Båten er blitt like ekstrem som på tegningene. Den 11 meter lange båten blir en forvokst jolle, og veier bare 2,6 tonn hvor hele 1,5 sitter i kjølen. Skrog og dekk er i karbon, mens forsterkninger er av glassfiber, det motsatte av hva som er vanlig.
Inspirert av gammel teknologi
ClubSwan 36 er skikkelig hitech, men riggen er inspirert av gammel design. Designer en Juan Kouyoumdjian, og han har utviklet en svært spinkel og trimbarrigg inspirert av Star.
Riggen gjør at båten skal klare seg med kun fire seil; storseil, to forseil og en gennaker. Lensetakler er tilbake, og disse blir viktig for storseilstrimmen. Lensetaklene har det man kaller «deflectors». Det er en kontrolline fra akterstaget og inn til masten som har samme effekt som et check-stag. Med disse justeres mastekurven.
Seiles på følelse
Det er en god ide å ha jolleseilere om bord i ClubSwan 36. Båten skal være enkel, og det blir ikke tillatt med elektronikk om bord. Selv en vindmåler er bannlyst. Båten skal seiles på følelsene, som en jolle. Dette, sammen med den spesielle riggen, vil gjør klassen svært utfordrende.
Båten skal ha et mannskap på seks, kun halvparten profesjonelle. Vektgrensen er 510 kilo. Eieren er pålagt å styre, og mannskapet skal holde seg i cockpiten under regatta. Båten skal få en lav rekke fra hekken til masten. Denne rekken var ikke montert på båten som ble vist. Å gå på fordekket vil bli en utfordring på båten.
Også foiler
ClubSwan 36 har fått en diger C-foil som roterer inne i båten. Med foilen i senter, stikker det bare ut to tupper på hver side, slik båten ble presentert under avdukningen. På kryss roteres foilen, slik at den stikker dypt under båten i le, og som bidrar til løft og redusert avdrift. Dette er en ny type foiler som ingen helt vet hvordan skal brukes optimalt.
Elmotor
ClubSwan 36 ble lansert med elmotor, men nå kan den også leveres med en dieselmotor. Den får et nedsenkbart drev som gjør at bunnen er helt slett under seil. Elmotoren yter 10 kW som skal tilsvare en 20 hk dieselmaskin. Batterier er en del av åtte fra en BMWi3 som har et energilager på 5 kW. På full gass holder ikke det for mer enn 30 minutters gange. Alternativet er en 14 hk diesel fra Nanni.
Båten skal nå testes ut av verftet. Målet er å ha fem båter på vannet under The Nations Trophy in Palma, Mallorca i oktober 2019.