Ny 5.5 m design overbeviser på Garda
David Holloms design for briten Peter Morton viser fartsoverskudd over de sveitsiske 5.5 meterne.
Peter Morton satte i fjor igang et spennende prosjekt da han engasjerte to forskjellige båtkonstruktører til å tegne 5.5 metere for seg. En er tegnet av australieren Steve Quigley og bygget i Cowes i tre etter strip plank metoden, den andre til David Holloms tegninger, bygget den også i Storbritannia, men i kompositt. Morton som selv eier et skipsverft ønsker å sette en av dem i serieproduksjon og regner med at det ferdige produkt vil være vesentlig rimeligere enn en båt fra sveitsiske Wilke.
I Alpen Cup som går på Gardasjøen over tre dager, i til dels frisk vind viste Hollom båten GBR 42 fartsmessig overlegenhet og vant alle de fire seilasene den gjennomførte. En seilas måtte båten bryte, men leder likevel sammenlagt med profflaget James Howells, Andrew Palfrey og Rory Scott, foran Kristian Neergard, Trond Soli Sæther og Espen Stokkeland. Den britiske båten har et større LOA og mindre seilføring enn Sebastien Schimdts design, og Nergaard var imponert over båtfarten i den friske vinden på Gardasjøen. Hvordan den vil stå seg i lett vind var han imidlertid usikker på.
Kristian Nergaard deltar med en sveitsisk båt han har leid for sesongen, SUI 229, bygget i 2019. Hans gamle båt, «Artemis XVII» ligger nå ute for salg. Etter fem seilaser ligger det norske laget på 2. plass foran polske Mateusz Kusznierewicz.