Bratt lærekurve for norske foilere
Mens Norge for øvrig er opptatt av ski-VM i Oberstdorf, forbereder fire norske seilere seg til Youth Foiling World Cup i Gaeta, godt nede på den italienske støvelen – 100 mil unna. 3. mars starter de.
Det norske laget består av Alexander Dahl Høgheim fra Ran, Frederikke Foss fra KNS, Sivert Svane With fra Asker og Alexander Ringstad fra Sandefjord. Til sammen utgjør de laget Xela Racing Team, og i Gaeta skal de seile mot syv andre lag i en båttype de aldri tidligere har seilt: Den foilende enskrogsbåten 69F.
– Vi lærer utrolig mye på hver eneste treningsøkt. Dette er en teknisk komplisert og krevende båt hvor alle om bord må utføre forskjellige oppgaver samtidig i manøvrene. Det handler veldig mye om timing innad i langet, sier Alexander Dahl Høgheim, som er rormann om bord.
Og alt må foregå kjapt, for på den første treningsdagen med nok vind til at båten løftet seg på foilene, viste knopmåleren 22 knop. Andre lag med litt mer erfaring har seilt i over 30 knop på trening.
Waszp-erfaring gir godt grunnlag
– De to første dagene med trening, var det ikke nok vind til å foile, og det var egentlig OK, for da fikk vi gjennomført alle manøvre i «slow motion» slik at vi fikk oversikt over gangen i dem.
Alexander Dahl Høgheim er regjerende norgesmester i Waszp og forteller at han har stor glede av kunnskapen han har fått i den og at overføringsverdien til 69F er stor.
– I lite vind er 69F svært stabil og litt som å seile i en J/70, men når den kommer opp på foilene, går det mye fortere og båten blir vesentlig mer ustabil. Det er litt som å seile en forvokst 49er, forklarer han.
– Læringskurven er bratt og vi er på et stadium der vi har mye nytt å finne ut av, men jeg håper at vi etter enda flere økter på vannet kan begynne å skryte litt av hverandre, sier Alexander Ringstad, som er coach på det norske laget der Frederikke Foss er storseilstrimmer og Sivert er baugmann og såkalt «flight controller» – det vil si at han styrer foilene.
Nye regler å forholde seg til
Det er imidlertid ikke bare det å mestre båten som er nytt for det norske laget. Regattaen foregår etter regelvarianten «High Speed Rules», der det blant annet er definert at hver båt har en «boble» rundt seg på to meter. Det betyr at båtene ikke kan være nærmere hverandre enn fire meter. Man må også runde minst to meter fra merkene, og dette tilsammen gjør at posisjonering blir viktig.
– Ja, man får en nokså drøy tur rundt merkene dersom man får en eller to båter innenfor seg i merkerundingene, sier coachen.
Og når man kommer til runding, oppheves styrbord og babord-regelen. Det er den som kommer først inn i den definerte avstandssirkelen rundt merket, som har retten til veien.
Det er også regler for når det er lov eller ikke lov å foile. Gjør et lag en feil, får de poengfeil. Dommerne tildeler ikke straff i form av straffevendinger, som i vanlige regattaer.
– Vi kommer nok til å satse på å seile veldig rent – og så får vi håpe at konkurrentene gjør feil, sier Alexander Ringstad.
Slørestart og timing i tøft felt
Banen de skal seile, er også ny. Det er en firkantbane lik den de benytter i proff-regattaen SailGP. Starten foregår på slør, hvoretter seilerne faller av til lens etter første rundingsmerke.
– I slike starter på slør handler alt om timing, kommenterer Alexander Ringstad.
Etter å ha trent i båten i cirka en uke, startes det lørdag 27. mars tre dager med organiserte treningsregattaer for de åtte lagene som er påmeldt. Da får de norske seilerne en liten pekepinn på hvor de står og hvor langt treningen har brakt dem. Og konkurransen er hard.
– Ja, nivået her er veldig høyt. På det amerikanske laget seiler for eksempel to tidligere verdensmestre i Nacra 17 som nå er proffe SailGP-seilere, sier Alexander Dahl Høgheim.
Selve Youth Sailing World Cup starter onsdag 3. mars med kvalifisering frem til 8. mars. 10. til 12. mars seiles finalen.