MODETRNE: TwoStar 36 er i 2024 40 år. Bilde er fra 2016 da «Cilantra« seilte Færderseilasen.

TwoStar 36 er 40 år

Bo Svantesson var sentral i utviklingen av IKEA-båten på 80-tallet. Her er hans historie om fødselen av den banebrytende båten.

TwoStar-prosjektet ble født under en flerårig lang reise på begynnelsen av 80-tallet med den Håkan Södergren-designede båten Queen 55.

Erfaringer fra seiling med et begrenset mannskap ble tidlig på 80-tallet diskutert med Håkan samtidig med konkurransen «TwoStar» ble introdusert dvs. shorthandedseiling – Mannskap på to over Atlanterhavet fra England til New York.

A-one ble vår sponsor fra starten, men fant seg selv insolvent og kunne ikke oppfylle forpliktelsen.

TEGNINGER: Arbeidstegninger for 36-foteren.
PROSJEKT: Bo Svantesson stod bak utviklingen av TwoStar 36 i 1984.
Konstruktør: Håkan Södergren liker smale, raske seilbåter med mye duk. Han tegnet TwoStar 36.
JIGG: Innredningen ble plassert nøyaktig etter en aluminiumsramme.
SJØSATT: Første TwoStar 36 under seil, uten rekkestøtter.
STØP: Første skrog ut av formen.

 

Former i Stockholm

Prosjektet startet med bygging av plugger og støpeformer på Lidingö-verftet i Stockholm. Produksjonen av båten ble dannet et unikt samarbeid mellom byggherrer og leverandører.

Et patent for raskere, mer effektiv og enklere produksjon interesserte SAPA, som hjalp oss med aluminiumsprofiler og materialer for monteringsjobben som presist plasserte festepunktene for montering av interiøret samt hovedskottet i form av en spaceframe som ga riggen ekstra styrke gjennom å ta opp all last fra riggen.

 

PLUGG: Pluggen til TwoStar 36 på vei fra Stockholm til vestkysten.
DÅP: Champagneflasken knuses mot kjølen.
SMAL: TwoStar 36 har et smalt og langt skrog med bulbkjøl og spaderor. Båten planer, men bare på lens. Da er det mulig med 20 knop på loggen.
RIGG: Båten er konstruert for selvslående fokk og har et digert storseil. Med genua blir det mye duk.
RORKULT: Cockpiten er velfungerende. Kun en av båtene som ble bygget har ratt.

IKEA på laget

Samtidig kom vi i kontakt med IKEA, som så muligheter for å bruke patentet vårt på «compact living»-produkter.

Vi fikk hjelp til å velge bærekraftige materialer og produsere de unike oppbevaringsposene samt puter og underlag til sjøhytter.

«IKEA-båten» ble født i båtpressen. Som en naturlig del av dette fikk vi hjelp til utvikling og produksjon av det lyse bjørkeinteriøret på samme måten Totebo-fabrikken produserte IKEA Billy-bokhyllen i flate pakker.

Skroget ble produsert på Smögen av Olsson & Söner nær montering ved Kungshamns Marine Furnishings. Komplette ror ble kjøpt fra spesialfabrikken Speedwave i Tyskland. Volvo ga oss gunstige betingelser med valg av 2 eller 3 sylindrede dieselmotorer med rett aksel og sammenleggbar propell.

Kjølene ble i utgangspunktet støpt i jern med bulb og trykkplate, men senere ble det utviklet en mer effektiv blykjøl.

Selden leverte mast og rigg med rette spredere, Andersen-vinsjene, Rutgersson avlastere sammen med høyeste kvalitet på alle detaljene som var inkludert i konseptet.

ORGINAL: Slik var innredningen originalt.
ÅPEN: TwoStar 36 har en fornuftig planløsning, og konstruktør Håkan Sødergren var forut for sin tid med å droppe kartbord.
INNRTEDNING: «Cilantra« var preget av fukt, sa innredningen ble malt

 

Bygget på 140 timer

Alle de ulike delene som utgjør den ferdige båten ble levert «just in time» og dermed kunne Kungshamns Marine Interiør ferdigstille en TwoStar36 på bare 140 timer. Dermed kunne også prisen på den ferdige båten holdes svært konkurransedyktig.

Prisen for de første båtene var, som lovet, sensasjonelt lave 250 000 SEK ex seil. Den første serien på 30 båter ble i utgangspunktet solgt til Sverige, men da rentene var sjokkerende høye, gikk de fleste båtene til Norge. Så gikk bunnen ut av markedet og TwoStar-prosjektet ble avviklet..

 

Erfaringer oppsummert etter 40 år.

 * En forlengelse akter økte lengden til 38 fot og dermed enda bedre ytelse. Både 36 og 38 fots modellene har vunnet Gotland Runt.

* Blykjølen gjorde båten stivere og enda raskere. I dag har omtrent halvparten av alle TwoStar-båter blykjøl.

* Det lyse bokinteriøret og IKEA-tekstilene har klart seg godt og forblir på de fleste båter, selv om noen har bygget om eller malt interiøret.

* Den sjeldne masten og riggen har fungert bra gjennom årene uten kjente havarier.

* Båten selvsagt gått på grunn, noen ganger uten skader overhodet, men noen har måttet pusse opp bunnen. Ingen båt har tatt på vann og måtte forlates

* Flere av dieselmotorene er renovert og noen er nylig byttet ut med en effektiv og miljøvennlig elektrisk motor.

* Mer om TwoStar kan leses på nettsiden - "TwoStar 36 group".

COCKPIT: Storseilskjøtet er festet fremme i cockpiten. Brodekket er typisk 80-tallet, og ingen god løsning.
FÆRDERN: «Cilantra» i dohblehandedklassen i Færdern i 2015.
INNREDNING: Båten er stor bysse, og badet bak. Under cockpiten er det en diger køye. Her bodde alle tre barna på seiltur.

.

Bruktbåten som skal skinne

SEILmagasinets redaktør eide TwoStar 36 «Cilantra» fra 2009 til 2021. I løpet av den tiden var båten et oppussingsprosjekt. Det elektriske anlegget ble bytter, båten fikk ny motor og nye seil. Dekksutrustningen ble oppgardert, og båten fikk ny innredning. Saker om oppgraderingen ligger under emneknaggen «Bruktbåten som skal skinne».

TwoStar 36 er en sprek og morsom seilbåt. Innredningen fungerer godt for turseiling, og båten er langbeint. Axel Nissen-Lie seilte også regatta med båten, og seilte Bohusracet i 2014. En brukt TwoStar får du fra 200 000 til 400 000 kroner avhengig av tilstand. 

.