Test fra arkivet: Etap 28S

IKKE AKTERSTAG: Etap 28s har ikke akterstag. Avrundete cockpitkarmer gir svært god sittestil- ling. «Teaken» er syntetisk. Belegget på dekk gir svært god friksjon for føttene.

Imponerende helstøpt

Etap 28S er en imponerende gjennomarbeidet båt med en rekke gode løsninger. Den er også markedets største 28-foter. Seiler brukbart gjør båten også.

Etap bygde kompakte kvalitetsbåter, og en del av dem fant veien til Norge. Etap 28S begeistret Morten Jensen da han testet båten i 2007. Testen ble presentert over fire sider i SEILmagasinet 6-2007. Etap kvalitetsbåter klarte ikke å konkurre mot de mer prisgunstige turseilerne, og verfet gikk konkurs i 2009. Om du søker båt, og en Etap dukker opp på bruktmarkedet, så kan dette være en ukjent perle. 

Etap 28S er ganske så enorm der båten ligger side om side ved en båt med tilsvarende lengde fra 1970-tallet. Selv en Dufour 30 Classic fra 90-årene, som ligger i noen båser bortenfor, blir liten sammenlignet med Etap 28S. Høyt fribord, rett baug og rette skrogsider, samt et helt annet design på overbygget, utgjør de største forskjellene i forhold til de to andre båtene, og slik sett får man et ganske visuelt bilde av hvorfor båter anno 2007 er så mye større enn båter fra 1970og 1980-årene med samme overaltlengde.

Skjønt utviklingen – helt siden glassfiberbåtenes inntog i 1960årene – har gått nærmest uavbrudt mot båter med mer og mer volum, kan man være fristet til å spørre seg: Med Etap 28S må vel denne utviklingen nå ha nådd sitt metningspunkt?

Båten er strukket ut i begge ender av overalt-lengden på 8,60 meter. Den har loddrett stevn (vannlinjelengden er bare 15 cm kortere enn lengden) og minimal badeplattform akter, og den kasseformete skrogformen, som fortsetter under vannlinjen, gir maksimal plass under dekk.

Dette presser frem nok et spørsmål: – Hvordan seiler en slik båt? Og svaret er: – Jo, den seiler brukbart. Vår prøvetur gikk i lett vind og flat sjø; ikke akkurat den største utfordringen, men på den annen side er nok lite vind hva denne båten liker aller dårligst: Etap 28s er en stor båt med bred vannlinje, og det er mye våt flate som skal skyves gjennom vannet av et ikke altfor stort seilareale.

BAUGRULLE: Baugrullen brukes som feste til gennakeren. Det lange fremspringet gjør dessuten sitt til at ankeret ikke vil kunne skade skroget når det håndteres opp eller ned. Rul- lesystem fra Furlex er standard.

 .

GENNAKER: Gen- nakeren føres på et snaut 40 cm langt fremspring i baugen.

TANDEMKJØL

Prøvebåten vår hadde tandemkjøl; en todelt, grunn kjøl som det belgiske Etap-verftet har som sitt spesiale. De to smale kjølbladene som utgjør tandemkjølen, krever at det etableres en skikkelig vannstrøm før de «griper» og gir løft. Dette gjør det ytterligere utfordrende å få Etap 28s til å seile i lett vind.

Dette viste praksis også, dog ikke så å forstå at båten stod «stille». At vi fikk båten opp i 5 knop på bidevind på det beste i 4 m/sek vind med en kryssvinkel på godt og vel 100 grader, er slett ikke dårlig. Dette er tall som røper at båten har potensiale i seg, men under slike forhold må den «lirkes» i gang. Det er avgjørende ikke å pine den mot vinden eller å seile med for trangt satte seil.

Punkt én i akselerasjonsfasen etter en baut er å få tandemkjølen til å gripe; for Etap 28S gjelder den gamle regelen om at «fart gir høyde» fullt ut. Det er selve leveregelen for en tandemkjøl, men Etap 28s krevde rormannens fortsatte konsentrasjon for å yte maksimalt. Ukonsentrert seiling resulterte straks i at hastigheten dalte med 0,5–0,7 knop.

Det hører med til historien at prøvebåten hadde genua og ikke båtens standard, selvslående fokk. Med bare fokk, ville nok båten vært nokså «død» i så lette forhold som 3–4 m/sek.

SPRAYHOOD: Sprayhood er ekstra- utstyr, men den som kan fås kjøpt er meget gjennomarbeidet med blant an- net flere håndgrepspunkter, lomme til båtsportkart i taket og egen lomme til mobiltelefon, VHF eller lignende.
UNDER COCKPITBENKEN: En smart detalj er at motorpanel, påfyl- linger, pumpe, vannuttak og lufting er samlet under cockpitbenken.
VELINNREDET: Stuerommet under styrbord benk er ikke av de største, men det er velinnredet, praktisk og lett tilgjengelig.

 

GOD COCKPIT

I og med at man sitter høyt over vannet i i cockpiten, blir fartsfølelsen så som så. Båten var også tung – eller kanskje riktigere å si – litt massiv å styre. Fingerspissfølelsen var ikke helt tilstedeværende. Spaderoret ga fra seg mye kraft opp igjennom rorkulten, noe som også var merkbart når båten ble brukt for motor, og det spørs om ikke rorbladet kunne vært noe mer balansert i form av et noe større areale foran rorstammen?

Du sitter veldig bra i cockpiten. Sitter du på benken, har du godt spenntak mot le og grei støtte i ryggen. Benkene er 200 cm lange og 44 cm brede, og mellom dem er det 70 cm. En liten detalj er at cockpitdørken er svakt buet, noe som gjør den bedre å gå på under krengning.

Cockpitkarmen er noe av det mest avrundete jeg har sett, og å sitte på den og lene seg mot manntauet er bare helt perfekt. Den teleskopiske rorkultforlenger kan du stille inn slik at den blir passe lang.

Storseilshalingen er festet på et lite brodekk helt akter. Der er det ute av veien og lett tilgjengelig for rormannen. At båten ikke har akterstag, bidrar til at det blir god plass å bevege seg på i aktre del av den godt rommelige cockpiten; det er ikke noe stag som er i veien. At det ikke er noe akterstag gir også mulighet for å rigge til et storseil med større akterlik, dersom du skulle synes seilarealet er litt snaut.

Salingshornene er godt vinklet akterover, men fraværet av akterstaget krever en stramt satt rigg dersom forstaget skal kunne holdes rakt nok på bidevind.

Lewmar 30-vinsjer til genuaen og Lewmar 16 til fallene på hyttedekket, virket tilstrekkelig. Enkle Ronstan vinsjavlastere – ni i tallet – tar hånd om fall og trimliner. Standardblokker fra Ronstan er uten kulelagre.

FORPIGG: Barna har det hyggelig i forpiggen som kan lukkes av med en gardin.
PÅ TVERS: Akterkøya er orientert på tvers i Etap 28s, og foruten god størrelse, er det også godt å sitte i køya. Luken akter fører inn til båtens tekniske rom. Legg merke til lufteslis- sene i skottet. Slike er det mange av i båten.
ÅPEN SALONG: Etap 28s er åpen under dekk. Forpiggen kan lukkes av ved å sette inn et demonterbart halvskott og trekke for gardinen.
NAVIGERING: Båten har et lite kartbod, plassert mot fartsretningen.
BYSSA: Byssa er ikke kjempestor, men den byr på godt med stueplass og gode løsninger. Legg merke til det fine håndrekka rundt byssa.
BAD: Flott våtrom hvor det også er plass til seiltøy.

ENORM UNDER DEKK

Det er lett å glemme at man er om bord i en 28-foter når man er under dekk i Etap 28s, for her er det virkelig godt med plass og romfølelse. Romfølelsen oppnås ikke minst ved at forpiggen er åpen. Ved hjelp av et halvskott og en gardin kan forpigges lukkes av.

Skottet kan demonteres og det gir muligheter for alternative køyeløsninger. Køya i forpiggen er 200 cm lang og henholdsvis 24 og 170 cm bred forut og akter. Fjernes skottet, kan den 150 cm lange og 60 cm brede salongkøya til babord forlenges med 50 cm, og man får da en fullverdig køye til i salongen. Dette er fleksibelt og smart.

Akter er det lugar for to, og der er køya (200 x 140 cm) tverrstilt. Det er en god løsning som gir høyde og rom der det er behov for det. Høyden under dekk er 184 cm i akterlugaren. Småskap langs skrogsiden og et større skap med hyller og plass til kleshengere gir god og tilstrekkelig stueplass. Litt høyere slingrekant kunne det vært oppå skapene.

Ståhøyden i salongen er på svært gode 193 cm. På toalettet er den 188 cm. En fin detalj på toalettet er en flott plass til å henge fra seg våte klær. Det er også store stuerom over og under vasken. Slangen fra vasken går rett ned i skroget, men båten skal krenge svært mye dersom det skal komme vann fra utløpet opp i vasken om skrogventilen ikke er stengt under seiling. Med septiktank (ekstra) montert, styres sakene fra toalettet dit det er ønskelig ved hjelp av en treleddet ventil.

Toalettet byr også på dusjmuligheter, og vannet fra sumpen pumpes ut via lensepumpen. En hendel gir deg valget om pumpen skal hente vann fra toalettet eller fra kjølsvinet.

GREI BYSSE

Den vinkelformete byssa byr på god plass – både når det gjelder å kunne stue bort mat og skaffetøy og når den skal brukes til å tilberede et måltid. Kartbordet vis á vis er så nær og lett tilgjengelig at det er naturlig å stjele litt ekstra plass derfra om menyen er svært omfattende.

Som alle andre Etap’er er også Etap 28s utstyrt med flytemateriale som skal holde båten flytende selv om den blir fylt med vann. At alt dette skummet stjeler plass, er knapt noe tema i denne båten, og verftet er etter hvert blitt svært dyktige til å distribuere flytemidlene uten at de synes. Løsningen gjør båten ekstremt godt isolert, men i tillegg er verftet svært dyktig til å tilføre luft til alle båtens lukkete rom. Det er luftehull overalt.Det fins neppe noen båter som har et bedre inneklima enn Etapene. Kondens er et ord som knapt finnes i Etap-vokabularet.

Som en konsekvens av Etap 28s’ skumfylte konstruksjon, kall det gjerne også en gevinst, har verftet lagt frem trekkerør over hele båten til alt tenkelig ekstrautstyr. Det er følgelig en takknemlig jobb å etterutstyre båten om man ikke får med alt som man etter hvert

vil ha, når båten er ny. Vil man ha varme om bord, er alle hull til uttakene ferdige.

GODT: Etap-verftet lar en meget detaljrik instruksjonsbok følge båten, og i den finner du full oversikt over båtens el-anlegg, som er meget ryddig lagt opp.

.

GJENNOMARBEIDET

El-anlegget er også eksemplarisk lagt opp. Alt er godt merket og ryddig lagt opp, og i kombinasjon med instruksjonsbokens meget nøyaktige koblingsskjema er det lett å finne frem.

Helt akter i akterskipet er det avsatt et eget område til montering av ekstrautstyr. Dette «tekniske rommet» nås gjennom en stor luke i akterlugaren. I mange andre båter vil man ikke finne toppcoat på glassfiber-skroget på et slikt sted, men i Etap 28s er det møysommelig malt for å hindre vanninntrengning i laminatet.

Vårt inntrykk er at Etap 28s er en imponerende gjennomarbeidet båt rent teknisk og det oser kvalitet i alle detaljer, og liker du de øvrige løsningene og ønsker deg en båt med seilegenskaper og fartsressurser på det jevne, er Etap 28s utvilsomt et godt valg. Men, gratis er det ikke. Etap 28s ligger over mange konkurrenter i pris. Kr 866 5000 kom Seilmagasinet til når vi hadde lagt til det vi mener er nødvendig i en seilklar turbåt.

Pris i 2007

Standard priskr 745 683
Storseil (Quantum)Standard
Fokk (Quantum)Standard
Rullesystem (Furlex)Standard
LazybagStandard
Anker (+ankerspill og kjetting )7 780
Kompass3 310
Logg (Raymarine ST 60+)7 480
Sprayhood11 460
TrykkvannStandard
Varmtvann14 440
Varmeapparat (Webasto)23 010
ToalettStandard
Septiktank13 340
Brannslukningsapparat (1)Standard
Startbatteri (55 Ah)Standard
Forbruksbatteri (70 Ah)Standard
Levert Moss40 000
TUR-BÅT PRISkr 866 503

Etap 28S

Lengde i vannlinjen8,45 m
Bredde3,36 m
Dypgang1,10/1,76 m
Deplasement3820/3700 kg
Ballast i kjølen1290/1170 kg
Storseil25,8 m2
Fokk (selvslående)15,0 m2
Gennaker51,0 m2
Mastehøyde over vannlinjen13,05 m
Motor (Yanmar)19 hk
Vanntank115 l
Drivstofftank65 l
CE-kategoriB4/C6
KonstruktørVon Ahlen Yacht Design
VerftEtap, Belgia

.

FARTSDIAGRAM: Basert på de ulike båtenes brosjyredata plasseres de slik i Seilma- gasinets fartsdiagram. Som seilareale er genua 1 eller 140% forseil og storseil lagt til grunn. Diagrammet bekrefter at Etap 28S ikke er noen utpreget lettvindsbåt. Raskest er Banner 28, spesielt i lettvind, mens Finngulf 28E er en allround-båt. For nærmere forklaring av fartsdiagrammet, se Teknisk Forum i Seilmagasinet 2004/1 og 2004/2. Du finner også artiklene under Nettbutikk på www.seilmagasinet.no.

.

Sjekk ut vårt testguide

SEILmagasinet har samlet våre historiske tester i et lett søkbart arkiv. Det er en gullgruve om du søker etter bruktbåter. Våre tester kan gi en verdifull kompetanse når du vurderer ulike modeller. 

SEILmagasinets testarkiv