TØFFERE: Mats Eriksson i SweBoat har utført en undersøkelse blant båtbransjen i vårt naboland. Bruktbåtmarkedet er bra med nybåtsalg går tregere.

Tøft for båtbransjen i Sverige

SweBoat har gjennomført en undersøkelse om bransjen. Rentenedsettelse skaper optimisme.

Publisert

– Det er tøft for dem som selger mindre båter, forteller Mats Eriksson, lederen for SweBoat under en pressekonferanse på Ellös i forbindelse med Öppet Varv. De gjennomfører en årlig undersøkelse hvor deres medlemmer svarer på hvordan situasjonen er. De svarene som har kommet inn etter at renten i Sverige ble senket er langt mer positiv. 

Forsiktige båteiere

– Det selges færre nye båter, men det er fart i bruktbåtmarkedet. Også de som lever av service på båter har gode dager. Alle opplagsplasser blir fullbooket. Det selges også bra med båtutstyr, men det er færre som gjør store kostbare oppgraderinger, som å bytte motor, forteller Mats Eriksson. Båteierene er blitt mer forsiktig med sine penger, viser undersøkelsen. 

Tøffere som seilbåtprodusentene også

X-Yachts hadde et tøft år i fjor, med stygge tall, men har tro på at markedet vil ta seg opp. X-Yachts har hatt høye kostnader i forbindelse med utvikling av nye modeller. De har tro på fremtiden, og valgt å beholde sin stab. 

Arcona 50 ble valgt til Årets Båt i Europa under messen i Dusseldorf, men det har ikke ført til noe salgsrush. Sail Yard, som bygget de større Arcona-båtene i Uddevalla gir konkurs i sommer. 

– Vi hadde levert alle våre båter, og hadde betalt alle våre regninger. Vi hadde allerede valgt å flytte produksjonen til Henån, forteller sjefen for Arcona Fredrik Malmquist til SEILmagasinet. 

Arcona har for øyeblikket størst etterspørsel etter sine to minste modeller, på 34 og 38 fot. 

Mer enn i fjor

Magnus Rassy har flere båter i produksjon i år enn i fjor, men merker at salgene tar lengre tid. De har investert i nytt verktøy som gjør at de kan produsere enda mer selv. En ny maskin kan lage bøyde deler av treverket på en brøkdels av tiden av hva de brukte av tid tidligere. 

Både Norge og Sverige er viktige markeder. Trenden er at både norske og svenske kjøpere velger større og dyrere båter. Hallberg-Rassy setter i gang produksjonen av andre eksemplar av Hallberg-Rassy 69 til jul.