I går stengte «Race Village» i Les Sable d'Olonne, og den er
lukket på ubestemt tid. I går og i natt var det to båter som krysset mållinjen,
men ingen kom seg i havn. De seilte videre sørover. Benjamin Dutreux ankom i
natt La Rochelle. Clarisse Crémer krysset mållinjen i morgentimene mandag, og
har også kurs mot La Rochelle
Ille – verre – verst
Det var krevende søndag, og det er verre i dag, men det blir
verst i morgen. Biscaya er fryktet fordi det er ungen steder å rømme til. Lo
kyst er farlig, og båter blir presset inn mot et hjørne. Nå er vinden fra
sydvest, men når den vrir seg mot nordvest blir det enda mer krevende. Det er meldt
opp mot ni meter bølger.
Havnen i Les Sable d'Olonne er bare åpen på høyvann. Å
ligge å krysse i storm i enorme bølger for å vente på høyvann, for å seile inn
en trang kanal er lite fristende.
Annonse
Tok affære på
Sam Davies lå i helene på Clarisse Crémer på fredag, men snudde
plutselig 180 grader. Hun hadde da innsett at hun ikke ville klare å gå i mål
mens været var håndterbart. Hun tenkte det var bedre å vente under hyggelige
forhold, enn i Biscaya i storm. Nå er hun ventet inn natt til onsdag. Rett bak
Boris Hermann, og vil ta 12 og 13. plass.
Vendée Globe
Vendée Globe er en solo-regatta rundt jorda, uten assistanse og uten stopp. Regattaen ble grunnlagt av Philippe Jeantot i 1989, og har siden 1992 blitt arrangert hvert fjerde år. Regattaen starter fra Les Sables-d'Olonne i Vendée vest i Frankrike og runder Sørpolen om styrbord. Det blir satt ut isgrenser som begrenser hvor langt syd deltagerne kan seile.
Vendée Globe vokser fra gang til gang. I 1989 var det 13 båter på startstreken. I 2020 var det 33, og i 2024 ble det 40.
Vendée Globe er en tøff regatta. I 2008 startet 30 båter, men bare 11 gjennomførte. I 2020/21 var det 25 båter som kom i mål. Denne gangen kan det bli 34 båter som fullfører.
Regattaen er på teoretisk ca 23 906 nautiske mil. Charlie Dalin endte opp med å seile 27 668 nm.
Båtene i Vendée Globe er av typen IMOCA. Dette er en 60 fots boks-regel hvor seilerne er med å bestemmer utviklingen. Siden 2016 har båtene hatt foiler.