Acciona kullseilt
«ACCIONA 100% EcoPowered» kullseilte igår morges sør for Azorene. Javier Sanso ble igår kveld plukket opp av helikopter.
Søndag 3. februar ca kl 1049 UTC sendte «ACCIONA 100% EcoPowered», ved skipperen Javier Sanso nødsignaler. Signalene ble oppfattet 1052 UTC. Båtens posisjon ble oppgitt til å være 31° 59.00 N 27 26.24 W, tilsvarende 500 nautiske mil vest for Madeira og 360 syd for Azorøya Sao Miguel
Værforholdene der Sanso befant seg var 15 knops nordøstlig vind. Båten krysset da i moderate sjøgang. Kort tid før hadde Sanso i en e-post til Vendee Globe seilasens hovedkvarter meddelt at alt var vel ombord.
1110 UTC (1210 lokal tid Les Sables d’Olonne, Frankrike) informerte Ricardo Maldonado, leder av ACCIONA sailing team Vendée Globe Race Direction om at MRCC Madrid hadde mottatt to EPIRB distress signaler (COSPAS/SARSAT).
Race Direction i Les Sables d’Olonne, MRCC Ponta Delgada (Azores) og CROSS Griz Nez forsøkte å oppnå kontakt med IMOCA Open 60 ACCIONA men fikk ikke respons.
MRCC Ponta Delgada fikk da et fly på vingene for å foreta søk i det aktuelle området. Et C295 var i området 1630 UTC og fant Javier Sanso i redningsflåten ved siden av den kullseilte båten. Sanso gjorde håndsignaler og sendte røksignaler. 1650 UTC ble denne opplysningen sendt Race Direction fra MRCC Ponta Delgada.
1750 UTC ble et EH101 helikopter sendt fra Terceira på Azorene for å hente Javier Sanso. Kl 2340hrs UTC ble seileren løftet ut av redningsflåten og landet trygt på øyaTerceira kl 0330 UTC idag morges. I mellomtoden var han undersøkt av lege i helokopteret som kunne fastslå at han ikke hadde tegn på forfrysninger. Senere ble han undersøkt ytterligere ved militærsykehuset på Terceira og kl 0430 UTC kunne han ringe Vendée Globe Race Direction for å bekrefte at alt var vel.
Også «Initiatives-coeur» med Tanguy de Lamotte repporterte skade på kjøl, or og daggerboard etter kollisjon med flytende gjenstand, med Lamotte fortsetter inntil videre seilasen, dog med sterkt redusert fart.