
Historisk båt til salgs i Norge
«Krazy K-Yote Two» ble bygget for at det franske Admiral’s Cup laget skulle vinne i 1999. Båten ble nektet deltagelse.
Konstruktør Juan Kouyoumdjian var en ung man med store ideer på slutten av 90-tallet. Han hadde studert IMS-reglen, og funnet ut at en tykk mast ga lavt måletall. Han konstruerte en 50-foter med en diger vingmast som stod uten vant. Masten var konstruert med en I-bjelke på tvers med kevlarskall foran og bak som skapte en vingeprofil. Selv uten vant, så stod masten like rett som en vanlig mast med vant.
Båten skapte oppstandelse i Cowes, og viste at den nye målereglen hadde sårbare hull som kunne utnyttes. IMS hadde da tatt over for IOR for nettopp at regelhull ikke skulle kunne utnyttes.
Juan Kouyoumdjian ble verdenskjent konstruktør etter å ha tegnet de raskeste båtene i Volvo Ocean Race, og tegnet «Abn Amro I» som vant i 2006. Han står også bak alle Club Swan-modellene.


Historisk regatta
Admiral’s Cup var en gang det store innen havkappseiling, og regattaen satte England som sentrum for seilsporten. Admiral’s Cup var en regatta mellom nasjoner hvor hver nasjon skulle stille opp med tre båter, tre båter i tre ulike størrelser. Regattaen ble holdt for første gang i 1957, og ble gigantisk på 70 og 80-tallet. På 90-tallet, da IMS ble innført, falt interessen. Arrangøren forsøkte å holde liv i regattaen med å innføre en-type båter for de mindre båtene. I 1999 var det Mum 36 i den minste klassen og Sydney 40 i mediumklassen. Kun i den store klassen var det IMS-båter.
«Krazy K-Yote Two» ga Frankrike en klar fordel i den store klassen med en 50-foter med lavt måletall. Det likte hverken konkurrentene eller arrangøren. IMS-målerne ga båten et nytt høyere måletall.
Skipperen nektet
Skipperen på «Krazy K-Yote Two» nektet å godta båtens nye målebrev, og ville ikke seile. Det hele ble en diger skandale som både skadet Admiral’s Cup og IMS-reglen. 1999 ble den siste gangen Admiral’s Cup ble arrangert etter det originale formatet. IMS-reglen ble heller ikke særlig populær. Offshore Racing Counsil tok noen grep, forbedret IMS og ga det nytt navn, ORC, men reglen ble aldri stor hverken i Frankrike eller England, muligens på grunn av «Krazy K-Yote Two».
Frankrike og England vokste IRC frem, en regel som ble utviklet som en billig og enkelt alternativ til IOR.
I Trondheim
«Krazy K-Yote Two» ble bygget av Goetz Coustom Boats i USA i kevlar. Den var en kul og moderne båt som etter hvert fikk en normal rigg. I 2004 kom båten til Norge og fikk Trondheim som hjemmehavn. Båter blitt brukt til seilopplevelser for private og bedrifter. Den historiske båten kan bli din for en million kroner.
Admiral's Cup arrangeres igjen til sommeren. Nå skal det være to båter fra hvert land. Båtene skal seiles etter IRC-reglen.
Les også