Inneholder annonselenker
Slik ordner du septiktank i båten
Snart må alle bobåter i Oslofjorden inn til tømmestasjon. Det vil kreve ombygging av septiksystemet i et stort antall eldre bobåter. Her får du råd og tips til ombygging og kjøp av deler.
Fra 1. juli i år kan det bli ulovlig å tømme septiktanken i Oslofjorden. Det er Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet som sammen har kommet frem til at forbud mot tømming av kloakk i fjorden er en god idé. Den er foreslått innført 1. juli, altså midt i feriesesongen, men det skal sies at det planlegges en viss innfasing og noen båter slipper kanskje unna.
Ombyggingen kan du selvsagt gjøre selv, om du er fingernem og full av selvtillit, men hvor vellykket en slik operasjon blir, er helt avhengig av forholdene i din båt og dine ferdigheter. Båtmagasinet har tidligere skrevet at det kan være er en enkel operasjon, og deler av denne teksten er hentet fra en Gjør-Det-Selv-sak som vi har skrevet tidligere.
Septiktank og tilbehør kan du kjøpe her
Du skal ha rimelig god kunnskap og være nokså handyman for å få det til. Det er jo også helt avhengig av hva slags båt du har, og hvor mye tumleplass du har under dørken. Som regel er det trangt.
Du skal ha god dimensjon på luft både inn og ut av tanken. Suger du ut septik fra en tank som har for liten diameter på luftingen kan man risikere at tanken imploderer, trekker seg sammen, altså det motsatte av å eksplodere. Trekker den seg sammen, kan den sprekke og kloakken flyter ut i bunnen av båten.
Tankmåler til septiktank kan du kjøpe her
Septik er tøffe saker som tærer på tank og slanger. En aluminiumstank har kanskje en levetid på 15 år, så bør den byttes.
Slangen fra sugestussen skulle kobles til en ledig stuss nederst på tanken. Det ville riktignok bli en litt krapp bøy på slangen, men ikke krappere enn at det fint skulle la seg gjøre.
Et tips her er å kjøre drillen baklengs til hullsagen har gnagd seg gjennom gelcoaten. Det er riktignok ikke så effektivt, men du unngår å slå løs biter av gelcoat.
Et 51 millimeter hull åpenbarte seg i dollbordet og sugestussen ble satt på plass. Jeg hadde ikke tenkt på at en sugestuss er lang. Når jeg tok den raske beslutningen om at denne svingen skulle vi klare, så hadde jeg sett for meg at slangen skulle tres inn på sugestussen helt oppunder dollbordet, men denne gikk nesten helt ned til septiktanken.
Ikke en sjans i havet å få tredd på en slange og langt mindre lage knekk på den. Da måtte det bøyes en 90-graders knekk på den stive septikslangen. Slangen ble forsøkt kokt(!) Kan opplyse at det ikke hjelper.
Kanskje burde hullet likevel vært laget aktenfor septiktanken, men nå var hullet laget. I stedet for ble det begynt med planlegging av sugestuss med 90-graders bend.
Det var ikke noe alternativ å kappe dekksgjennomføringen da den ikke lengre ville oppfylle ISO-kravene. Det ble vurdert å sveise på et bend, men det ble forkastet da det kunne bli for "stivt" og vanskeliggjøre monteringen.
Her henvises til bildet som forteller mer enn 1000 ord. Tilførselsslangen til septiktanken ble presset litt ned slik at det ble litt trangere over inspeksjonsluka, men ellers en helt grei løsning.
Lufting
Det skal visstnok være kraftige greier disse sugestasjonene og det er viktig å ha godt dimensjonert lufting i tanken. Det foreskrives 19 millimeter slange, men flere hevder at 16 millimeter er nok. Båten var levert originalt med 19 millimeter lufting.
Det var en ledig stuss som kunne brukes til tømming i bunnen av tanken. Denne ble nok fylt opp med godsaker allerede på jomfruturen. "Cocktailen" tror jeg enhver despot kunne tenke seg som baktereologisk våpen.
Tenk deg godt om før du setter drillen i dekk! Prøv å unngå skarpe bøyer. Disse septikkslangene er vanvittig stive og lite medgjørlige.
Ønsker du å skifte toalett? Du kan velge mellom elektriske toaletter og pumpetoaletter.
Elektriske toaletter finner du her
Affiliate
Denne saken er skrevet som innhold av Båtmagasinet. Kommersielle lenker i artikkelen henviser til aktører som betaler for eventuelt salg gjennom artikkelen, og som dermed finansierer vårt redaksjonelle arbeid. Redaksjonens oppdragsgiver er leserne, og vi følger Vær-Varsom-Plakaten og Redaktørplakaten..