ÅRETS BÅT I EUROPA
Lesernes kåring: Spesielle båter
Årets båt i Europa-prisen blir delt ut 19. januar. Frem til da kan SEILmagasinets lesere stemme på sine favoritter. Stem frem den beste Spesielle båt.
Årets båt i Europa blir kåret av en jury av journalister fra Europas ledende seilblader hvor SEILmagasinet er med. Vi har testet båter utenfor Orust, i i Sverige i august og Barcelona, i Spania, i
oktober. Det er mange priser som blir delt ut i løpet av ett år, men ingen har samme status som Årets Båt i Europa.
I år ble det nominert tre til fem båter i fem ulike kategorier, mot fem i hver kategori tidligere. Nivået på de nominerte båtene var svært høyt i år. Aldri har det vært så mange sterke kandidater.
Det skjer mye innen utvikling av seilbåter, både for tur og regatta, og Årets båt i Europa er med på å vise hva som skjer.
Det er juryen som tar beslutningen om hvilken båt som vinner, men for gøy, lager SEILmagasinet en uhøytidlig avstemming hvor leserne kan komme med sin mening. Dette vil ikke ha konsekvenser for juryens avgjørelse.
Du finner alle de nominerte seilbåtene her.
AIRA 22: For det enkle livet
Aira 22 fra Nederland er en enkel og prisgunstig seilbåt med moderne løsninger. 22-foteren kan trailes, og har en enorm cockpit. Båten har plass til mye bagasje, og vil være perfekt for å seile fra øy til øy langs kysten med telt og sovepose. Båten har også en spesialutviklet elmotor som er ekstrautstyr.
LITE BOAT XP: For seilere og roere
Lite Boat XP er egentlig en robåt med kabin, som også har seil. Båten er perfekt for ekspedisjoner, og prototypen ble brukt i den svenske skjærgården sommeren 2017. Det lettdrevete skroget gjør det mulig å seile over 10 knop, eller å ro i over 3 knop. En båt for fremtidens sporty og grønne båtliv.
DOMANI S30: Smal og linjelekker dagseiler
Domani S30 er en moderne H-Båt, men med langt høyere komfort og fart. 30-foteren har en lang sosial cockpit, men også soveplass fro fire under dekk. Det lettdrevete skroget gjør at båten glir selv i de minste vindpust. Båten kommer også med en elektrisk motor som er et billigere alternativ enn diesel.
RS21: Sporty kjølbåt
RS Sailing er mest kjent for joller som RS Feva, of RA Aero som Magne Klann seilet langs Norskekysten. Nå har de lansert en 21-fots kjølbåt som er rettet mot seilforeninger. Båten har spreke linjer og en effektiv rigg, men samtidig en stor cockpit. Den kan også utstyres med en elmotor for å komme inn og ut av havn.
SAFFIER SE 37 Lounge: Lukuriøs dagseiler
Saffier har tenkt nytt med SE 37 Lounge. Båten har en helt ny cockpitløsning hvor rattene er flyttet frem, men sitteplasser bak. Båten har også en enorm inngangsluke ned i salongen som binder inne og uteområdet tettere sammen.
Med ett lettdrevet skrog og effektiv rigg, så byr båten også på spenstige opplevelser under seil.