På venteliste for å hjelpe
At den gode gamle dugnadsånden er borte stemmer ikke når det gjelder viljen til å jobbe gratis i Redningsselskapet. I Oslo står nå 80 personer på venteliste som frivillige mannskap på skøytene.
POPULÆR GJEST: Redningsskøyta "Uni Oslofjord" kom på besøk til Høvik torsdag. Lars Martinsen (t.v) er blant de mange som står på venteliste for å bli frivillig mannskap. Her sammen med skipsfører Ragnar Austad. Foto: Linn Krogh Hansen.
Høvik;
Mens vinden og snøen pisket ute holdt Redningsselskapet (NSSR) torsdg kveld møte om sikkerhet og kommunikasjon på sjøen for sine totalmedlemmer ved Navy på Høvik.
Redningsskøyta "Uni Oslofjord" var også på snarvisitt i snøyføyka, og de fremmøtte fikk komme om bord og studere det nye fartøyet fra innsiden. Skøytebesøket var populært, og det var kø for å komme inn i cockpiten.
Vil bli mannskap på skøyta
At redningsskøytene henger høyt i kurs blant mange kunne skipsfører Ragnar Austad bekrefte. Per i dag har selskapet 80 personer på venteliste for å få delta som frivillig mannskap om bord i skøytene.
– Jevnt over har vi stor pågang på skøytene, og folk må vente for å få plass, forteller Austad. Unntaket er Tromsø og et par steder til, der man gjerne skulle hatt flere frivillige.
Blant dem som står på lista er Lars Martinsen fra Oslo, som lurer på hva som skal til for å "rykke frem i køen" blant søkerne.
– Jeg vurderer å ta kystskppersertifikat, det vil si DL5-eksamen. Jeg regner med at det vil gjøre meg mer attraktiv som skøytemannskap, forteller han. Martinsen starter sin maritime karriere som tenring i en 14-foter, og har nå RIB. Motivasjonen for å sette seg på liste hos NSSR er ønsket om å være på sjøen og om å lære mer.
Per i dag er eneste krav til å søke om å bli med frivillig at man har Båtførerprøven, noe Austad tror kommer til å endre seg i fremtiden.
– Båtførerprøven har jo snart alle, så vi vil vel etterhvert velge personer som har noe mer, sier Austad.
Alle typer mennesker
Felles for alle som setter seg på ventelista er at de ønsker å være på sjøen og vil bidra til å hjelpe. I tillegg er de ofte over gjennomsnittelig interessert i elektronikk og motorer. Ellers er det alle typer folk, fra ulike sosiale lag og med med høyst varierende utdanningsbakgrunn.
– Dette gjør redningsskøytene til et hyggelig og interessant sted å være, forklarer skipsføreren.
Frykter brann
Skipper Jan Røsholm informerte om redningsarbeidet og hvilke type assistanse NSSR har bistått med de siste årene.
I fjor ble 18 personer reddet fra den sikre død, mens 77 båter og skip ble berget fra forlis.
Selskapet hadde i 2010 gjennomsnittelig 4,4 oppdrag per dag på landsbasis. Næmere 850 av tilfellene gjaldt fiskefartøyer, mens 551 av oppdragene var dykkeroppdrag på fiskefartøy. I tillegg kom 14 tilfeller av brann om bord i fiskefartøy, mens 30 utrykninger skyldtes lekkasjer.
– Brann om bord i en båt er et sant helvete, ettersom man ikke har noen sted å rømme. Brenner det i et hus kan man løpe ut og vekk, men brenner det i en båt må man hoppe til sjøs. For å slukke bruker vi enten skum eller vann, og ved å bruke vann risikerer vi å senke båten, understreker Røsholm.
– Bruk av vann er derfor alltid et avveiningsspørsmål i hvert enkelt tilfelle.