Kontroller kreftene i seilet
I helgen var det shorthandsamling på Oscarsborg. Det ble nyttig gjennomgang for de 25 båtene som stilte.
Samlingen gikk over to dager, men Elan-eierne fikk en ekstra treningsdag på fredag. Alle dager var det instruktører på vannet som ga gode tips under veis. Fredag ble det mye trim. Lørdag og søndag mer boathandling.
Kontroll på kreftene
Det startet på torsdag kveld for Elan-seilerne med reker og teori. Tor Hove som både stod for arrangementet og som selger Elan forklarte om seilets virkemåte, og sammenlignet det med en flyvinge. Angrepsvinklen for vinden har mye å si på kreftene i båten. Seilets for styrer hvor mye løft seilet gir. Mer bus, mer løft. Og selvfølgelig seilareal.
Teori i praksis
Med vind mellom 6 og 11 sekundmeter på fredag fikk vi se Tor Hoves teori i praksis. I starten var mange fristet til å reve, men etter å ha dratt fall, uthall og akterstag, så ble det balanse i båten. Det ble lunsj og mer teori på land. Der hadde Thomas Nilsson fra North Sails og Kjell Inge Heiberg kloke or å komme med angående seil og riggtrim.
– I mye vind blir det innslag fra forseilet i storseilet. Det spiller ingen rolle så lenge man har kontroll på bakre del av seilet, fortalte seilmaker Thomas Nilsson.
– Akterstaget er som en gasspedal både for forseilet og storseilet. Forstaget blir strammere og fokka flatere, samt at storseilet blir flatere og tvister mer i toppen, fortalte riggeksperten Heiberg. Dra alt du klarer og litt til, forklaret han. Ingen har dratt i stykker noe med akterstaget, men ikke glem å slipp det ut på lens, var riggmarkerens budskap.
Fart, så høyde
– Mer bus gir mer krefter. Det får båten opp i fart. Når båten har fått sin optimale fart skal man ta den siste høyden og flate ut seilene. Man kan møte vindkast ved å gå litt opp. Den spisse vindvinklen vil redusere kreftene, forklaret Tor Hove. Flere båter på samlingen økte kryssfarten med nesten en knop, kun ved å dra hardere i båtens trimliner.
Flott vær
Lørdag og søndag ble det trent på spinnakerkjøring, og arrangert korte regattaer i stålende sol, men vekslende vind. Lørdag var det meld svak vind fra vest, men i Drøbakksund blåste det 10 m/s fra syd, mens det lenger inn i fjorden var frisk nordavind.
Søndag ble banen langt nord for Håøya med fin og stabil vind. På startstreken var det tre Class 40 som kom med voldsom fart mot startstreken.
I le av storseilet
– Planlegg og bruk god tid. Det var Tor Hoves råd om spinnakerhånderingen med bare to mann om bord. Ved setting og nedtagning, benytt vindskyggen bak storseilet. Tor Hove trekker alltid ned spinnakeren mellom underliket på storseilet om bommen. Dette er den tryggeste måten, og en metode han mener man alltid bør gjøre, fordi da kommer det inn i rutinene. – Det er viktig at båten ligger på en trygg vindvinkel når spinnakeren heises og fires. Seiler du for lavt kan du få en ufrivillig jibb, for høyt, blir det for mye vind i le av storseilet. 160 grader er bra. Bruk autopilot.
Ta jibben i steg
På en båt med fult mannskap, så skjert alt på en gang når man jibber. Er det bare to om bord må man dele opp manøveren, og ta det etappevis, forklaret Elan importøren.
–Bruk doble skjøter. Seil på en stød kurs og sett på autopiloten. Stram opp skjøtet til lo for og avlaste brasen. Slipp ut på spinnakerbomløftet slik at den kan svinges ned bak forstaget. Gå på fordekket og sett bommen på den nye brasen.
Det var et stort flertall av Elan på brygga på Oscarsborg. Særlig eierne av Elan 350 fikk stort utbytta av å matche med søsterbåter.