Kompetanseutveksling på Holmen Yachtværft

Will Stirling har på få år klart å etablere et verft for trebåter i England. Nå har han vært i Norge for å lære, og for å lære vekk.

Publisert Sist oppdatert

HOVEBILDET: Ulf Andersen viser Will Stirling restaureringen av 10mR «Ghost» og forklarer hvorfor de har brukt furu i områder med fare for frost.

Will Stirling hadde aldri seilt før han var 12 år, og kom fra en familie som levde av hester og jakt. Unge Will var mer interessert i båter og snekkerarbeid. Etter et båtbyggerkurs tok han utdannelse Maritim Historie samtidig som han jobbet som altmuligmann i er verft som bygde tradisjonelle kuttere.

Ung båtbygger

Will Stirling mente at han kunne bygge båter bedre, og satt i gang som 25 åring å bygde en 37-fots tradisjonell lugger. Båten konstruerte han selv, basert på tegninger fra midten av 1800-tallet. Dette ble gjort uten bruk av moderne hjelpemidler. Båtens lateralplan ble funnet ved å klippe ut tegning av båten, og balansere dette på en passer. Etter hard arbeid i et skur ved et museum ble båten «Alert» ferdig i 2007, og seilt til Island. Båten ble klinkbygget med lerk på spant av eik.

Båten ble solgt, og ga midler for å starte et verft. Navnet, Stirling & Son er en spøk. Sønnen var knapt ferdig med bleier da verftet ble etablert.

I 2010 gikk Will Stirling i gang med sitt neste store prosjekt, en båt bygget på spekk. Mens «Alert» var grovt bygget, ble «Integrity» en langt mer påkostet båt. «Integrity» er også tegnet av Stirling, basert på tegninger yachter fra Victoria-tiden.

På norsk verft

Holmen Yachtværft ble etablert i 1920 og har siden den gang drevet sin virksomhet innen lystbåter på samme sted på Landøya i Asker. Verftet hadde sine glansdager med nybygg frem til 60-tallet, og bygger igjen en ny båt nå, for første gang på flere ti-år. Verftet er store på reparasjoner og vedlikehold og er eksperter på Riva mahoganybåter.

Will Stirling fikk etter foredraget hvor bransjen var invitert, en omvisning på Yachtværftet. Her ble det diskutert bruk av ulike materialer, verktøy og teknikker som var lærerikt for begge parter.

Både Holmen Yachtværft og Stirling & Son tar vare på båtbyggertradisjonen, og begge verft vil gjerne også bygge flere nye båter. For Will Stirling er det små trejoller som holder hjulene gående mellom de store vedlikeholdsoppdragene.

Historisk

Stirling & Son holder til i verdens eldste overbygde slipp, tatt i bruk i 1763, så selv om verftet er nytt, er Holmen Yachtværfts grunn fra 1920 en ungdom.

Begge verft har spennende nettsider. Facebook-sidene gir et innblikk i den daglige driften.

Yachting World var ute å seilet Will Stirlings «Integrity» i 2012 og lagde denne filmen.

Dekket på «Integrity» har staver som er avsmalet mot baug og hekk. Elegant, men tidkrevende.
Ulf og Eivind viser frem tegninger til Will.
«Ghost» får ny kjøl, og har byttet flere av jernspantene. Disse er rustbeskyttet med sinkmaling. 10-meteren får også ny motor installert.
En klassiks Furuholmen under reperasjon.
Holmen Yachtværft har lange tradisjoner og kan gjøre det meste av reperasjon og vedlikehold på moderne og tradisjonelle båter.
Det var daglig leder Eivind Bogerud som inviterte Will Stirling til Yachtværftet, et besøk mange fikk glede av.
«Alert» var Stirling & Sons første båt som ble seilt til Island for å vise sine egenskaper.
Også på Holmen Yachtværft bygges det nå nye båter. Det er fremdeles litt hemligheter rundt prosjektet.
«Integrity» ble bygget for å vise frem Stirling & Sons kunnskaper.