Leangbukten investerer i sikkerhet

Storanlegget til Leangbukten båtforening (LBA) har satt spesiell fokus på sikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

SAMARBEID: Martin Hundstad (LBA), Terje Fossnes (LBA), Bjørn Ulleberg (El-bjørn) og Roy-Henning Myhrer (El-bjørn).

De 534 nye båtplassene har en gjennomsnittelig breddemeter på litt over fire meter. De andelseierne som fikk tildelt plasser betalte kr 132 200 per andel for en gjennomsnittsplass på fire breddemeter. I tillegg kommer driftskostnader på kr 4 200 for inneværende år. Det er fortsatt ca 120 ledige utleieplasser fra 2,5 – 4,0 breddemeter. Til sammen teller båtforeningen 1250 båtplasser .

Forebyggende sikkerhetstiltak

Foreningen i Leangbukta har investert i nye elektriske søyler, vannposter på hver brygge, brannskap og en langsgående skinne som skal gjøre det enkelt å krabbe opp på brygga hvis man faller i vannet.

De elektriske søylene, som levere som produseres a El-Bjørn i Bærum, er utstyrt med ekstra barnesikring, slik at det ikke skal være mulig å stikke noe inn i kontaktene og få støt. Strømuttakene skal også være av typen 216-6, med «tre pinner».

Ikke minst er den langsgående kanten under brygge er ekstra sikkerhet for båtplasseierne.

– Vi vurderte badetrapper, men det ville være mer komplisert og sette ut tilstrekkelig antall trapper enn å legge en skinne en halv meter under vannet langs med flytebryggene. Med skinnen har man også dekket hele området utenfor brygga, og man slipper å svømme bort til nærmeste trapp hvis man skulle fall ut, Martin Hunstad i Leangbukten båtforening.

Foreningsarbeid

For Leangbukten båtforening var det viktig  å planlegge alt godt i forkant, og sørge for å bruke aktører som de visste kunne leverte tjenestene og produktene til avtalt tid  –Vi er en båtforening, og belager oss i stor grad på frivillig arbeid. Ettersom vi ikke har fagpersoner i foreningen er det desto viktigere å engasjere dyktig fagpersonell. Vi har dermed ikke  uten har brukt brygger fra  Pontona og el- søyler fra El-bjørn, som begge hadde gode referanser og som vi visste kunne stille opp ut hvis noe måtte justeres i etterkant. Dette har fungert veldig bra, sier Hunstad.

Reguleringsplanen ble vedtatt allerede på 90-tallet, men endelig klarsignal ble først gitt 2010. Blant utfordringene som måtte løses var fyllmasse for det nye området, ettersom det krevdes ren steinmasse. Løsningen ble derfor å bruke steinmasse etter byggingen av Statoil-tomta på Fornebu.

Les mer om hvor du finner ledige båtplasser i Båtliv. nr 5