Sikret seg diesel i kulda
Vinterkulde betyr økt dieselforbruk. Særlig når man trosser kulde og skal sove i båten.
VOLLEN NÅ: Det er riktignok kaldt, men også unektelig vakkert om dagen. Alle foto: Finn Audun Bostad.
– Jammen går det med litt diesel når det er så kaldt som nå, gitt, humrer Finn Audun Bostad, daglig leder ved Asker Båtservice og Seilas' langturekspert.
Siden han og sønnen Anders liker seg så godt i sin Forgus 44 «Smily», har de en fast dag hver uke hvor de sover i båten. Det blir ikke akkuratt mindre fyring av det.
– Vi har ferskvann om bord, og båten er klar til bruk hele tiden. Det gjør at vi må holde temperaturen oppe, sier Finn Audun, som nylig tok båten inn til pumpene i Vollen og sikret seg påfyll, slik at han skal være ved beredt hvis isen fryser. Siden vannet er blitt ganske hardt de siste dagene, og det er utsikter for at det skal bli enda mer av det fremover, regnet jeg med at det var siste sjanse for å komme inn til dieselbryggen ved Vollen Marina, sier Forgus-eieren, som hadde med seg datteren Amanda.
– Det lugget kraftig, men vi kom helt frem i rundt fem centimeter is.
For å holde temperaturen oppe i båten står den lille varmeren på badet bak og går konstant. Den har også ett uttak i salongen. Med termostaten på badet gir det ca. 25
grader der, og 12 i salongen. Forbruket på dette er ca. fem liter i døgnet,
– Ferskvannet fra badet er drenert foran, så der trenger jeg ikke mer varme enn at dassen ikke fryser, forklarer han, og fortsetter:
Når vi er i båten starter jeg den andre varmeren, og får i løpet av kort tid opp temperaturen til 21 grader. Båten holder bra på varmen, og det er
ikke noe problem med temperatur som nå, ned mot minus 15. Etter noen timer med varmeren på skrur den seg ned, og holder temperaturen uten å kjøre på
fult. Selvfølgelig går det da mer diesel. Vi regner med et forbruk på ca. ti liter i døgnet, sier Bostad.