Enorm spredning i Rolex fastnet Race
Mens de bakerste kun har avansert 40-nm, er første båt alt rundt Fastnet Rock.
vRolex fastnet Race er en unik regatta hvor både de proffe med verdens raskeste seilbåter er med, sammen med amatører i enkle mindre båter. Deltagerne har hatt en svært tøff start på den nesten 700 nm lange regattaen med vindkast opp mot 35 knop, og kraftig strømsjø.
Ekstreme forskjeller
«Maxi Edmond de Rothschild», eller Gitana 17 som den heter på Marine Traffic er i skrevende stund eneste båt rundt fyret på Irlands sydlige kyst. Den 32 meter lange trimaranen knuste konkurrenten «Sodebo3» alt fra start, og vil nå øke ledelsen. «Maxi Edmond de Rothschild» er på slør og holder 10 knop høyere fart enn «Sodebo3» som fremdeles krysser.
Kun de raskeste båtene er rundt Lizard, og hovedfeltet ligger å krysser i 8-10 m/s vind, rett i baugen langs den engelske sydlige kyst, 200-250 nm bak «Maxi Edmond de Rothschild».
Kollisjoner og havarier
Det ble en vill start. Vinnderen av Vende Globe, Yannick Bestaven, kolliderte med en anen båt ved start, og måtte bryte tidlig med skader i baugen. To taske katamaranen mistet også riggen i de første timene av regattaen, deriblant Loick Peyron som seilte i en Outremer 5X. Trackingen viste mange båter som hadde snudd timer etter start.
«Apivia» imponerer
Alle fulgte Club Swan 125 «Skorpios» ut fra start i går, en båt bygget for å sette rekorder, og med et mannskap tilsvarende to fotballlag på dekk. Men «Rambler88» bet seg fast, og holdt nesten følge med den 36 fot større konkurrenten. «Rambler88» har i nat valgt å gå nord for seperasjonsområdet ved Lands End, og får en skarpere vinkel mot Fastnet Rock. Slik vinden står nå, så vil «Rambler88» tape.
Under Ocean Race Europe så var VO65-båtene raskere en IMOCA-båtene, men nå klarer Charlie Dalin og Paul Meilhat og holde følge med «Skorpios». «Apivia», som var førte båt i mål i Vendee Globe, har seilt smartere enn «Skorpios», og selt ned mot den franske kyst i stede langs kysten av England. I følge trackingen er farten til «Apivia» høyere enn «Skorpios», noe som kan tyde på at IMOCA-båten får glede av foilene.
«Charal» og «Arkea Paptec» ligger som to og tre ev IMOCA-båtene, mens Alex Thomson valgte samme strategi som «Skorpios», og har tapt.
«Skorpios» ligger som båt nummer fem i feltet, første av enskrogsbåtene, men bare som nr 18 overall under IRC.
Norsk seiler
Aksel Magdahl er navigatør på «Sailing Poland», en båt som vant starten av IRC Zero-klassen. De som fulgte starten på direktesending kunne se de røde seilene sammen med «Rambler88» og «Skorpios».
«Sailing Poland» er en VO65. Mye tyder på at båttypen trives på den harde kryssen og fire av disse er i øyeblikket i ferd med å starte på å krysse det Irske hav sammen med de beste IMOCA-båtene, «Sailing Poland» som første VO65, men bak VO70 «I love Poland». «I love Poland» leder IRC-klassen over-all.
Raske Class 40
«Project Rescue Ocean» med Axel Trehin som skipper leder Class 40, og har seilt styggfort på kryss. Den flate 40-foteren ligger sammen med IMOCA, TP52 og VO70. Axel Trehin har vært blant de beste i Mini 650. Nå seiler han en Max 40, konstruert av David Raison, en Class 40 med ekstremt mye volum i baugen, en form vi ikke forbinder med gode kryssegenskaper.
«Du kan følge Rolex Fastnet Race her»