Magdahl navigerte til topp plassering i RORC Transatlantic Race
Nummer to i mål med oppgradert VO70.
Den modifiserte Volvo 70 «L4 Trifork» (DEN) fullførte RORC Transatlantic Race etter ni dager 10 timer 27 minutter og 58 sekunder og ble dermed den andre enskrogsbåten i mål og den første av tre 70 fotere. « L4 Triforks» IRC-korrigerte tid var imidlertid ikke god nok til å slå 100 fot Maxi «Comanche» (CAY) og til å ta over all ledelsen i racet.
Team «L4 Trifork» i RORC Transatlantic Race besto av Bouwe Bekking, Jens, Dolmer Søren Kristensen, Jørn Larsen, Aksel Magdahl, Juan Pablo, Marcos Totto, Klaes Meier-Andersen Stefano Nava, Simbad Quiroga og Joca Signorini. Båten var opprinnelig «Ericsson 4», den Juan K-konstruerte V70 som vant Volvo Ocean Race 2008-09. Mange anser båten som den beste Volvo 70 som noen gang er bygget.
Fra rask cruiser til superracer
Den opprinnelige intensjonen var at «L4 Trifork» skulle være en rask cruiser, men i samarbeid med skipperen Jens Dolmer har «L4 Trifork» blitt modifisert til en turboladet offshore-racer med lengre baugspryt og sidefolier.
Straffet for sidefoiler
Taktiker Bouwe Bekking beskriver seilasen slik: - Vi hadde en god kampplan, men «Comanche» er en fantastisk båt. Om vi ikke hadde blitt straffet i ratingen for foilene kunne vi kanskje ha konkurrert på (IRC) korrigert tid, men eieren bryr seg ikke så mye om plasseringen over all. Målet er å være den raskeste 70-foteren, og det har vi oppnådd, og som vi håper å gjøre også i RORC Caribbean 600. Det er alltid gøy å kappseile disse båtene og all ære til det erfarne mannskapet og Jens Dolmer som har gjort en fantastisk jobb med å forberede «L4 Trifork». Denne båten er et dyr, og hvis vi mister kontrollen, kan den være farlig, sier Bekking
Magdahl beskriver rutevalget
«L4 Triforks» navigatør er Aksel Magdahl som også var en del av Ericsson-kampanjen med to båter i Volvo Ocean Race 2008-09 der han fikk sitt internasjonae gjennombrudd som navigatør. Han forklarer det komplekse været for «L4 Trifork» i RORC Transatlantic Race: - Dette var ikke et typisk transatlantisk race. For en rask båt tar du vanligvis litt nordover for å finne en front og få farten. For dette løpet gjorde vi bokstavelig talt en 90 graders sving nordover; etter to dagers seilas var vi nesten like langt fra mål. Det var aggressivt, men for oss var det ikke noe reelt alternativ sørover. Vi seilte nord for lavtrykket og det fulgte oss som spådd.
Aksel Magdahl er Seilmagasinets lørdagsgjest 29. januar. Da forteller han mer om seilasen og videre planer med «L4Trifork»