– Det blir en svært tøff start
Jeg håper vi kommer oss til Gibraltar. Det klarte vi ikke sist jeg seilte her, forteller Aksel Magdahl, navigatør på «WindWisper».
– Det vil bli mye vind på første etappe, og vi skal gjennom to kaldfronter de tre første døgnene, forteller Magdahl som har studert værprognosene.
Natt til tirsdag kommer den første fronten med vind på 40 knop og motstrøm.
– 40 knop bør vi klare bra med tre rev i storseilet og stormfokk, men det kan bli mer vind, og da vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre. Jeg har i hvert fall Ingen erfaring med så tøffe forhold, forklarer navigatøren. Aksel Magdahl fikk legendestatus da han navigerte ungdomsbåten «Ericsson 3» forbi alle konkurrentene i Volvo Ocean Race i 2009.
Kom aldri til Gibraltar
I 2011 var Magdahl navigatør på VO70 «Sanya». Det ble da en tøff start på regattaen.
– «Sanya» fikk en omfattende skade i forskipet, og vår Baugmann brakk anklen tvert av. Vi måtte bryte og kom aldri til Gibraltar. En av våre konkurrenter brakk masten. Håper det går bedre denne gangen, forteller vår mann i The Ocean Race.
Magdal mener at VO65 båtene er sterkere bygget, men at IMOCA kan slite mer.
– Det er alltid østgående strøm i Gibraltar. Saltnivået på havet er høyere, og vannet tyngre i Middelhavet, så vannet som renner ut beveger seg i dybden, forklarer navigatøren.
Usikker start
– Det er for tidlig å gjøre seg opp en mening om regattaens første døgn. Været er for ustabilt. Den kan bli kryss, det kan bli slør, og det kan bli null vind.
Om det blir sol, så vil det bli termikk, og vind langs kysten. Da blir det kryss. Er det overskyet, så kan det vestlige draget over land vinne. Når solen forsvinner natt til mandag vil det bli lett vind, før vestavinden kommer på mandag morgen, og øke, forteller Magdahl.
To hav
– Etappen beregner jeg til å ta seks døgn, og kan deles i to deler. Første del frem til Gibraltar. Andre del vil også starte tøft. Vi vil fortsette med vinden i mot, vestover i Atlanterhavet. Torsdag kommer andre front, det vil danne et tropisk lavtrykk langs kysten av Marokko. Da får vi vinden bakfra. Vi får se hvor langt vi er kommet, og hvordan vi vil bli påvirket av dette værsystemer, forklarer Magdahl.
Tøft og kaldt
Det er behaglig vær i Alicante, men under 10 grader om natten.
– Det er vinter, og det blir en kald start, mener Magdahl som ikke har satt seg inn i hvordan komforten blir om bord.
– Tid er alltid en begrensende faktor, og jeg konsentrerer meg på mitt område. Å få samlet data, og få instrumentene til å fungere optimalt. Jeg skal dele sovepose og køye med en annen, men vet lite om hva vi får av klær, eller hva slags mat vi får om bord, avslører navigatøren.
Sterkt lag
«WindWisper» var klar for å seile hele distansen jorda rundt, og er den best forberede båten på startstreken.
– Vi har gode seil og har en godt oppgradert båt. Vi er faktisk den eneste som har oppgradert radar av en type som gir mye bedre bilde, men er også tyngre. Vi får derfor en liten ulempe av å være best forberedt, forklarer navigatøren. Han frykter det nederlandske og det portugisiske laget mest.