Volvo Ocean Race
Riggproblemer for AkzoNobel
En jibb ut av kontroll førte til store skader, og laget er satt ut for lengre tid.
Å jibbe i 40 knops vind er ingen lett oppgave, selv med ett topptrent mannskap om bord. Bommen kom over alt for tidlig, og med voldsom kraft, nok til å rive av storseilskinnen av masten. Hendelsen førte også med seg brukket spile.
I surf
Planen var å jibbe over storseilet under en surf, ned en bølgedal. På grunn av farten, vil da den relative vinden minke, noe som vanligvis gjør det mye enklere å jibbe med raske båter. Men har kommer seilet over alt for tidlig. Mannskapet har ikke engang strammet akterstaget som vil bli lo side, eller slagget i le. Slaget mot akterstaget gjør at spiler brekker.
Må reparere
Det er fremdeles vilt i Sørishavet, men mannskapet er nødt til å få reparert skadene. Bare det å få ned storseilet er en prøvelse. Nå har de heist opp en mann i masten som skal forsøke å lime og skru storseilskinnen på plass på masten igjen. Det er ingen enkel oppgave under de ekstreme forholdene hvor også kulde er en faktor.
Men fort går det uten storseil også. Båten gjør 15-17 knop på bare fokk.
Tre nivåer
Det er stort nivåforskjell på feltet. Det handler om Dongfeng og Mapfre. Det er disse båtene som har maktet å pushe i de tøffe forholdene. Vestas, Brunel og AkzoNobel er en midtgruppe, som AkzoNobel nå har falt ut av.
Henger på
Feltet holder hastigheten til lavtrykket og vil henge med i neste døgnet. For ledergruppa betyr det vind fra vest, som gjør at båtene må fortsette å jibbe seg østover. Båtene i tet har valgt å seile så lang syd som er tillatt, helt på isgrensen, satt av arrangørene på 45 grader syd.
Francois Gabart, som nå er i ferd med å sette ny rekord rundt jorda var helt nede på 64° syd.
Plassering fredag morgen
1. Dongfeng
2. Mapfre +15,8 nm
3. Vestas +101,7 nm
4. Brunel +180,1 nm
5. Scallywag +203,5 nm
6. Turn the Tide + 230,8 nm
7. AkzoNobel +290,0 nm