Testfra arkivet: Albin Nova, X-102 og Omega 34

BRUKTBÅTTEST: Albin Nova kom bedere ut enn X-102 og Omega 34.

Tre raske 80-talls båter

Raske kombibåter til tur og regatta hadde salgsappell i 80-årene. Det å vinne regattaer for deretter å dra på seiltur med familien, fikk mange til å investere i en 33–34 fots båt. Nå er de aktuelle på bruktmarkedet.

I 1997 testet Curt Gelin tre raske 80-talls båter for SEILmagasinet. Testen ble publisert i nummer 9-1997 over seks sider. Dette var aktuelle bruktbåter den gangen, og er aktuelle bruktbåter i dag. I 1997 kosten slike båter rundet 300 000 på bruktmarkedet. I dag er prisen nesten det halve, men prisene i dag varierer mer. Det er klart flest Albin Nova i omløp med bruktpris fra 100 000 til 300 000. En båt til 300 000 er strøken, men nyere motor og nyere seil. 

Det er også mange Omega 34 i Norge, mens X-102 er det færre av. 

Denne uken publiserer vi testens innledende tekst med en oppsumering. Vi har også funnet flere bilder og tegninger for å gi nye lesere et bedre vurderingsgrunnlag. I neste uke blir det egen sak om Albin Nova, så X-102 og til slutt Omega 34. 

 

Tre gode eksempler er X-102, Albin Nova og Omega 34. De var konstruert av datidens topp-konstruktører, henholdsvis Niels Jeppesen, Peter Norlin og Ron Holland, og det å ha en båt i mesterskapsklasse var ikke av veien. Mange av kjøperne var bitt av det såkalte «tre fot syndromet» og overlot sine 28–30 fotere til bruktmarkedet.

Langbente båter

Trioen innbyr til seiling, de har soveplass til 5–6 personer og motorer mellom 15 og 18 hk. Det er et godt konsept for turseiling. Raske båter gjør at man kommer lengre avsted – eller etappene tar kortere tid.

X-102 er den mest dedikerte kappseilasbåten, mens de 2 andre er raske, men med mer vektlegging på turseiling. Det gir seg blant annet uttrykk i en enklere rigg og en mer turorientert cockpit.

Albin Nova
X-102
Omega 34

Standarden på båtene varierer. En sjekk av glassfiberen er på sin plass, likeså vantfestene, som spesielt på Omega 34 og Albin Nova har vist tegn til å svikte over tid. Innredningskvaliteten varierer også. X-102ene er jevnest i kvalitet, mens de to andre, som begge ble lansert som billigbåter, varierer mye. Generelt kan man si at de eldste båtene er dårligst, ikke nødvendigvis på grunn av alderen, men fordi båtene ble mer påkostet etter hvert, fordi markedet forlangte det. Ytterligere en faktor, er at en del Omegaer og Novaer er blitt solgt som 3/4-fabrikat og satt sammen av båtens første eier.

Nytt utstyr hever båtenes verdi, spesielt om de er utstyrt med ny motor. X-102 ble fra verftets hånd utstyrt med gode dekksbeslag og seil, mens Nova/Omega-produsenten valgte billigere løsninger.

Under dekk virker Albin Nova størst med en høyde på 188 cm. Mange må imidlertid bøye nakken i X-102 og Omega 34, der ståhøyden er henholdsvis 175 og 181 cm.

Mens kombi-ideen blomstret i 80-årene, er 90-årenes tendens den motsatte. De som vil kappseile vil ha en rendyrket regattabåt, mens turseilerne vil ha tyngre båter med komfort. Det betyr likevel ikke at disse 80-årenes svaner er uaktuelle, for målt mot dagens kappseilasmaskiner må de definitivt kunne sies å være hjemmehørende i turbåt-segmentet – selv om de var aldri så «hotte» for 15 år siden.

Terningskast

Av de tre båtene er nok Albin Nova den mest gangbare på bruktmarkedet – fordi den overveiende byr på de beste turbåtegenskapene. Albin Nova får ternigskast 4. 

X-102 seiler raskest av dem, men i denne sammenhengen er ikke det nødvendigvis noen avgjørende poeng. X-102 får ternigskast 3. 

Det samme kan tildels sies om Omega 34, som også er en rask båt. X-102 får ternigskast 3. 

Albin Nova : Rommelig, stor akterkøye, L-sofa i salongen, god ståhøyde og stor bysse gjør Albin Nova til en god feriebåt. Den er litt mørk under dekk og har tynne puter. Innredningen er spinkel og billig i detaljene. Båten er velseilende og stiv. Røstjernfestene er et svakt punkt. Etterspurt båt som er lett å omsette.
Albin Nova : Rommelig, stor akterkøye, L-sofa i salongen, god ståhøyde og stor bysse gjør Albin Nova til en god feriebåt. Den er litt mørk under dekk og har tynne puter. Innredningen er spinkel og billig i detaljene. Båten er velseilende og stiv. Røstjernfestene er et svakt punkt. Etterspurt båt som er lett å omsette.
X-102 : Praktisk som familiebåt med barn eller venner på grunn av separat akterkabin. Gode sjøkøyer, men dårlig med stueplass, lavt under dekk og trang bysse og toalett. Byggekvaliteten og utstyret er generelt god. Båten seiler raskt og livlig. Litt spesiell båt for det brede markedet. Reservedeler er lett tilgjengelig.

Priser for brukte 32 – 34-fotere i 1997

Båttype Årgang Pris
Oksø 321976150 000
Alo 331978185 000
Gambling1974220 000
Maxi 951979230 000
Hero 1011980230 000
Kingscruiser 331978250 000
Comfort 321979253 000
Nicholson 321967261 000
X-991986270 000
Sweden Yacht 341978275 000
Albin Nova1983280 000
Mamba 341981300 000
Norlin 341975300 000
Omega 341981300 000
X-1021984308 000
Athena 341984325 000
Rush 971984340 000
Scanmar 331982350 000
Contrast 331984360 00
Dehler 341986382 000
Nauticat 331975398 000
Maxi 9991987400 000
Najad 3201986435 000
CB 331987455 000
Sweden Yacht 3401987775 000

.

Omega 34 : Hyggelig tradisjonell innredning midt på treet. Gode seilegenskaper, spesielt i lett vind, men litt vek på havet. Varierende byggekvalitet, noe problem med røstjern og rigg er registrert. Ganske etterspurt og lettomsettelig.

Albin Nova X-102 Omega 34
Lengde9,87 m10,02 m10,30 m
Vannlinje8,00 m7,80 m8,60 m
Bredde3,15 m3,37 m3,00 m
Dybde1,69 m1,90 m1,55 m
Vekt4400 kg3700 kg4600 kg
Ballast1750 kg1600 kg1600 kg
Storseil28 kvm34 kvm32 kvm
Forseil21 kvm31 kvm22 kvm
Spinnaker70 kvm1,1885 kvm
LYS-tall1,151,181,16
Diesel35 l54 l40 l
Motor18 hk15 hk18 hk
KonstruktørPeter NorlinNiels jeppesenRon Holland
Byggeår1981-19911981-19861980-1986
Antall produserte482190300

Sjekk ut vårt testarkiv

SEILmagasinet har samlet våre historiske tester i et lett søkbart arkiv. Det er en gullgruve om du søker etter bruktbåter. Våre tester kan gi en verdifull kompetanse når du vurderer ulike modeller. 

SEILmagasinets testarkiv

.

.