Testfra arkivet: Albin Nova, X-102 og Omega 34
Tre raske 80-talls båter
Raske kombibåter til tur og regatta hadde salgsappell i 80-årene. Det å vinne regattaer for deretter å dra på seiltur med familien, fikk mange til å investere i en 33–34 fots båt. Nå er de aktuelle på bruktmarkedet.
I 1997 testet Curt Gelin tre raske 80-talls båter for SEILmagasinet. Testen ble publisert i nummer 9-1997 over seks sider. Dette var aktuelle bruktbåter den gangen, og er aktuelle bruktbåter i dag. I 1997 kosten slike båter rundet 300 000 på bruktmarkedet. I dag er prisen nesten det halve, men prisene i dag varierer mer. Det er klart flest Albin Nova i omløp med bruktpris fra 100 000 til 300 000. En båt til 300 000 er strøken, men nyere motor og nyere seil.
Det er også mange Omega 34 i Norge, mens X-102 er det færre av.
Denne uken publiserer vi testens innledende tekst med en oppsumering. Vi har også funnet flere bilder og tegninger for å gi nye lesere et bedre vurderingsgrunnlag. I neste uke blir det egen sak om Albin Nova, så X-102 og til slutt Omega 34.
Tre gode eksempler er X-102, Albin Nova og Omega 34. De var konstruert av datidens topp-konstruktører, henholdsvis Niels Jeppesen, Peter Norlin og Ron Holland, og det å ha en båt i mesterskapsklasse var ikke av veien. Mange av kjøperne var bitt av det såkalte «tre fot syndromet» og overlot sine 28–30 fotere til bruktmarkedet.
Langbente båter
Trioen innbyr til seiling, de har soveplass til 5–6 personer og motorer mellom 15 og 18 hk. Det er et godt konsept for turseiling. Raske båter gjør at man kommer lengre avsted – eller etappene tar kortere tid.
X-102 er den mest dedikerte kappseilasbåten, mens de 2 andre er raske, men med mer vektlegging på turseiling. Det gir seg blant annet uttrykk i en enklere rigg og en mer turorientert cockpit.
Standarden på båtene varierer. En sjekk av glassfiberen er på sin plass, likeså vantfestene, som spesielt på Omega 34 og Albin Nova har vist tegn til å svikte over tid. Innredningskvaliteten varierer også. X-102ene er jevnest i kvalitet, mens de to andre, som begge ble lansert som billigbåter, varierer mye. Generelt kan man si at de eldste båtene er dårligst, ikke nødvendigvis på grunn av alderen, men fordi båtene ble mer påkostet etter hvert, fordi markedet forlangte det. Ytterligere en faktor, er at en del Omegaer og Novaer er blitt solgt som 3/4-fabrikat og satt sammen av båtens første eier.
Nytt utstyr hever båtenes verdi, spesielt om de er utstyrt med ny motor. X-102 ble fra verftets hånd utstyrt med gode dekksbeslag og seil, mens Nova/Omega-produsenten valgte billigere løsninger.
Under dekk virker Albin Nova størst med en høyde på 188 cm. Mange må imidlertid bøye nakken i X-102 og Omega 34, der ståhøyden er henholdsvis 175 og 181 cm.
Mens kombi-ideen blomstret i 80-årene, er 90-årenes tendens den motsatte. De som vil kappseile vil ha en rendyrket regattabåt, mens turseilerne vil ha tyngre båter med komfort. Det betyr likevel ikke at disse 80-årenes svaner er uaktuelle, for målt mot dagens kappseilasmaskiner må de definitivt kunne sies å være hjemmehørende i turbåt-segmentet – selv om de var aldri så «hotte» for 15 år siden.
Terningskast
Av de tre båtene er nok Albin Nova den mest gangbare på bruktmarkedet – fordi den overveiende byr på de beste turbåtegenskapene. Albin Nova får ternigskast 4.
X-102 seiler raskest av dem, men i denne sammenhengen er ikke det nødvendigvis noen avgjørende poeng. X-102 får ternigskast 3.
Det samme kan tildels sies om Omega 34, som også er en rask båt. X-102 får ternigskast 3.
Priser for brukte 32 – 34-fotere i 1997
Båttype | Årgang | Pris |
Oksø 32 | 1976 | 150 000 |
Alo 33 | 1978 | 185 000 |
Gambling | 1974 | 220 000 |
Maxi 95 | 1979 | 230 000 |
Hero 101 | 1980 | 230 000 |
Kingscruiser 33 | 1978 | 250 000 |
Comfort 32 | 1979 | 253 000 |
Nicholson 32 | 1967 | 261 000 |
X-99 | 1986 | 270 000 |
Sweden Yacht 34 | 1978 | 275 000 |
Albin Nova | 1983 | 280 000 |
Mamba 34 | 1981 | 300 000 |
Norlin 34 | 1975 | 300 000 |
Omega 34 | 1981 | 300 000 |
X-102 | 1984 | 308 000 |
Athena 34 | 1984 | 325 000 |
Rush 97 | 1984 | 340 000 |
Scanmar 33 | 1982 | 350 000 |
Contrast 33 | 1984 | 360 00 |
Dehler 34 | 1986 | 382 000 |
Nauticat 33 | 1975 | 398 000 |
Maxi 999 | 1987 | 400 000 |
Najad 320 | 1986 | 435 000 |
CB 33 | 1987 | 455 000 |
Sweden Yacht 340 | 1987 | 775 000 |
.
Albin Nova | X-102 | Omega 34 | |
Lengde | 9,87 m | 10,02 m | 10,30 m |
Vannlinje | 8,00 m | 7,80 m | 8,60 m |
Bredde | 3,15 m | 3,37 m | 3,00 m |
Dybde | 1,69 m | 1,90 m | 1,55 m |
Vekt | 4400 kg | 3700 kg | 4600 kg |
Ballast | 1750 kg | 1600 kg | 1600 kg |
Storseil | 28 kvm | 34 kvm | 32 kvm |
Forseil | 21 kvm | 31 kvm | 22 kvm |
Spinnaker | 70 kvm | 1,18 | 85 kvm |
LYS-tall | 1,15 | 1,18 | 1,16 |
Diesel | 35 l | 54 l | 40 l |
Motor | 18 hk | 15 hk | 18 hk |
Konstruktør | Peter Norlin | Niels jeppesen | Ron Holland |
Byggeår | 1981-1991 | 1981-1986 | 1980-1986 |
Antall produserte | 482 | 190 | 300 |
.
Les også
.