Foiling crazy. Mer fakta om den nye generasjonen
Vendee Globe starter 6. August. 7 båten med foiler, 22 uten.
IMOCA 60 er en klasse for båtene som brukes i Vendee Globe. Klasserglene har tillatt foiler, noe som skal gi høyere fart, men som også gir økt risiko for problemer. Vendee Globe starter om litt over to uker hvor 29 soloseilere skal seile jorda rundt uten stopp. Det er heller ikke lov å motta hjelp. Vanligvis er frafallet høyt. For åtte år siden startet rekordmange 30 båter, men bare 11 kom i mål. For fire år siden startet det 20, men 11 kom i mål, over halvparten.
I 2013 var det snakk om å utvikle en en-type båt for IMOCA 60-klassen. Det ente opp med entype rigg, og entype kjøl. Samtidig lekte designeren med ideer fra America’s Cup med foiler.
Klassereglen tillater kun fem utstikk under skroget. To ror, en kjøl og to stikksverd. Foilene erstatter stikksverdene som til nå ha blitt brukt for å redusere avdrift. Foilene skal derfor både redusere avdrift, samt gi løft.
Det er med vindretning fra 70 til 120 grader effekten er størst. Da løfter ikke bare foilene. Også kjølen vippet til lo er med på å gi løft.
Foilene gir så mye som 10-15 prosent høyere fart på slør, men dette er på bekostning av kryssegenskapene. Også når vinden er bakfra, er foiler e ulempe. Det må blåse for at foilene skal fungere. Det er først over 12 knops vind på slør, at de gir positiv effekt.
Under gunstige forhold seiler disse båtene 450 til 500 nautiske mil i døgnet. Med foiler vil de seile 50 nautiske mil lengre, tilsvarende en avstand fra Oslo til Færder.
Fracois Gabart brukte 78 døgn for fire år siden. Det er verdensrekord for enskrogsbåter rundt jorda. Beregninger antyder at båter med foiler kan slå rekorden med fem døgn.
Favoritter uten foiler
Vincent Riou i «PRB» har vunnet Vendee Globe tilligere, og kan bli den andre som har vunnet to ganger. Han seiler en optimert båt uten foiler. Paul Meilhat i «SMA» vil også utfordre båtene med foiler. Han seiler i Gabarts vinnerbåt fra sist.
Thomas Ruyant seiler også en VPLP-Verdier, men fra 2007.
Alle fra samme designere
Alle båtene med foiler er tegnet av VPLP-Verdier. De har mye tilfelles.
«Safran», «Banque Populaire» var først på vannet. Sammen med «No Way Back» har alle samme skrog. «Edmond de Rothschild» og «StMichel-Virbac» ble konstruert seks måneder senere. Disse to skal ha bedre allroundegenskaper enn de tre første som er mer spisset motslør. «Hugo Boss» er blitt bygget av Green Marine i Southampton og blir den mest radikal av de seks båtene.
«Maitre Coq» er Armel Le Cléach’hs båt fra forrige gang. Den er en VPLP-Verdier-design nå oppgradert for å fly.
Les hva vi skrev om de nye foilebåtene i 2015 her