Alex Thomson tar seilingen innendørs
Nå er første bilder av nye «Hugo Boss» publisert. De viser at den engelske shorthandseileren tenker nytt.
Alex Thomson ble nummer to i forrige Vendee Globe, og får ny båt til neste utgave med start i 2020. Det er ingen tvil om at Thomson har lyst til å vinne, og for å klare det, hjelper det å ha en båt bedre enn de andre.
Alex Thomson har sterke meninger om båtens form og funksjon. Selv om hans båt var tegnet av VPLP som alle av hans sterkeste konkurrenter før forrige Vendee Globe, var Thomsons båt annerledes. Han stolte mer på foilene, som var langt større, mens skroget var litt smalere. Denne oppskriften blir fulgt av senere IMOCA-båter.
Ingen cockpit
Det er få bilder av nye «Hugo Boss», men hva man kan se, er oppsiktsvekkende. Båten mangler cockpit. Den har bare et lavt overbygg, dekket av solcellepaneler. Dekk og overbygg er helt klart preget av at vann skal gli mest mulig uten motstand over dekk.
Mye tyder på at Thomson vil droppe å bruke asymmetrisk spinnaker, og bare gå for flatere sløreseil. Slike seil krever mindre trim, og kan lettere håndteres fra «under dekk».
Skrogformen minner ellers om «Charal», første båt i nyeste generasjon, konstruert av VPLP. Dekket får et kraftig negativt spring, og de deler av skroget som ikke har funksjon, er kappet vekk for å spare vekt.
LES: Det dummeste jeg har gjort.
Les også: Slik bygges en IMOCA(+)
Konverteringsproblemer
The Ocean Race, tidligere Volvo Ocean Race skal ha en egen klasse med IMOCA-båter i 2022, men har skal det seiles med fullt mannskap. Eksperter har sagt at det vil være en fordel å utvikle båten får fullt mannskap, og så konvertere den til shorthandedseiling, i stede for motsatt. Det kan man forstå etter å ha sett nye «Hugo Boss». Et annet dilemma er om autopilot skal være tillatt. Båter for Vendee Globe er utviklet for å bli seil med autopilot. Noen mener at foilende IMOCA-båter blir svært krevende å håndstyre.
LES: – Jeg tror bare at båten er raskere