Thomson står av Vendee Globe i 2024
Den britiske seileren Alex Thomson har kunngjort at han ikke vil konkurrere som skipper i 2024 Vendée Globe, men utelukker ikke å returnere til seilasen i 2028.
Thomson er ikke bare en av de mest berømte IMOCA 60 -skipperne, men en av få seilere som har konkurrert i klassen i 19 år, inkludert fem Vendée Globe seilaser på rad med to pallplasseringer, og mange rekorder i kofferten. I Vendée Globe, som alltid har vært det arrangementet Thomson har vært mest fokusert på, har han presset grensene til det ytterste med det resultat at det av og til har bikket over, og utstyret ikke har tålt påkjenningen. Han har derimot betalt sponsors full bonus i forhold til forventninger og markedsmessig avkastning.
18 års samarbeide med Hugo Boss
Hans 18-årige samarbeid med Hugo Boss har blitt det definerende seiler/sponsor-partnerskapet gjennom tidene, og ikke for ingenting har avtalen med klesmerket Hugo Boss overlevd tre forskjellige administrerende direktører og markedsføringssjefer i det det tyske luksusvaremerket.
I alle medier
Alex Thomson har gjort live-oppkoblinger på havet og servert BBCs frokostnyheter, og millioner har sett videoene hans fra Keelwalk, Mastwalk og Skywalk på sosiale medier. Sammen med Lewis Hamilton har han dukket opp i utallige livsstilsmagasiner med sine berømte stunts.
Yngste vinner
Den britiske seileren fikk sitt gjennombrudd i internasjonal havseilas da han ble den yngste skipperen som vamt Clipper Round the World Race i 1999 i en alder av bare 25 år. Han har store budsjettkampanjer med en stor markedsføringsprofil, han snakker godt for seg, og er ikke redd for dele sine verdier og evner.
Verdensberømt seiler
Alle kjenner Alex Thomson. Han er ikke bare en av de mest umiddelbart gjenkjennelige IMOCA 60 -skipperne, men er også en av de mest kjente profilene som målbærer Hugo Boss. Får han en mikrofon i hendene snakker han villig vekk og har er blitt en av de beste kommunikatorer i seilerverden
Etter Vendée Globe i 2016/17 sa han at dette ville være hans siste, men etter 2. plassen bak Armel Le Cléach til tross for et tidlig brudd på en foilene, besluttet han å gjøre et endelig forsøk på å erobre det mest ettertraktede trofeet i internasjonal havkappseilas. Tidlig i seilasen fikk imidlertid Thomsons radikale Hugo Boss alvorlige strukturelle problemer og styringsproblemer som tvang ham til å trekke seg og søke nødhavn i Cape Town. - Den meste av de siste 20 årene har Vendee vært mitt mål; vi har kommet ganske nær før, og denne gangen trodde jeg virkelig at det var mulig, sa en fortvilet Alex Thomson den gangen. - Jeg har drømmebåten min, vi satte sammen en kampanje jeg er ekstremt stolt av, og til tross for tilbakeslagene den siste uken trodde jeg fortsatt det var mulig å vinne, eller i det minste fullføre.
Tøft å gi seg
- Jeg har gitt livet mitt til denne sporten, og dette er en vanskelig pille å svelge. Gitt hans tidligere kunngjøringer om å gå av, er det kanskje likevel ingen overraskelse at briten ikke kommer til å delta i neste utgave av soloseilasen jorden. - Jeg har hatt privilegiet å konkurrere og seile IMOCA 60 i nesten 20 år, sier Thomson.
Kona ikke lenger alene om barneoppdragelsen
- Jeg elsker sporten, men det er nå på tide for meg å tilbringe mer tid på land, med min unge familie, har Thomson sagt om avgjørelsen sin. - Min kone Kate har selv oppdratt barna våre de siste ti årene mens jeg har forfulgt drømmen min. Nå vil jeg støtte Kate og la henne få samme mulighet som hun har gitt meg. Dette betyr ikke at jeg går av med pensjon, bare endrer rollen min, fra å tilbringe mesteparten av tiden min på sjøen, til å bruke mer tid på land.
Selv om han nå trekker seg fra skipperrollen i Vendée, går Thomson på ingen måte helt bort fra seilsporten på havet. Thomson på sin nyeste Hugo Boss IMOCA 60. Foto: Alex Thomson Racing - Bortsett fra å være skipper, har jeg alltid trodd at det er min rolle å være en ambassadør for sporten vår, og fortelle historien til et internasjonalt publikum, sier han. - De siste 20 årene har vi seilt til alle verdenshjørner, fra Russland til Mexico, Canada, Australia og Taiwan og til og med opp elven Yangtze til Shanghai og Kina. Det er en stor global fanbase som følger og elsker Vendée Globe. Jeg ønsker å fortsette å promotere sporten, fortelle historien og dele min kunnskap og erfaring, men med fokus på neste generasjon.
Holder teamet intakt
Thomson og teamet hans 5 West Ltd vil forbli sammen, - Målet har alltid vært å vinne Vendée Globe, som for meg fortsatt er den tøffeste sportslige utfordringen som er igjen i verden i dag, og vi har ikke oppnådd det ennå. Dette er starten på et nytt kapittel, med en ny skipper, og vi vil gi ham eller henne alle verktøy, kunnskap, erfaring og miljø for å vinne.
Hvem blir den neste
Spørsmålet blir nå, hvem skal være skipper som skal erstatte Thomson i jakten på å vinne 2024 Vendée? Thomson har alltid vært en stolt brite og har motstått trangen til å basere seg og trene over kanalen blant sine franske konkurrenter som med sin enorme ekspertise og kunnskap dominerer offshore soloseiling.
Uansett hvem den nye skipperen er, vil de sikkert dra fordel av årene med racing, båtbygging og markedsføringskompetanse som har blitt bygget gjennom årene, og det vil nesten helt sikkert gå inn i neste utgave av Vendée Globe som en fast favoritt.