Kjøpte foiler'n til Ben Ainslie
Alexander Ringstad, 24 år, satser proft. Nå har han fått en foilende katamaran til Norge.
Den unge Sandefjordsseileren fikk sjansen til å kjenne på profftilværelsen, da han høsten 2017 ble rekruttert til Morten Kiellands ClubSwan50 «Mathilde». Med bakgrunn fra «Wolfpack» og «Raa Glede» hadde han vist evner og vilje for en karriere som proffseiler. Tre sesonger hos Kielland, kulminerte med jobben som pitman i 2019, på samme lag som Iker Martinez. Her fikk Alexander Ringstad tilgang til et nettverk, som i første omgang har ført til plass som grinder på en russisk TP52, «Frecca Rossa».
Som aktiv i Moth klassen, har han også fulgt med på utviklingen i foiling. Han ble Europamester i 2018 i Moth U23. Nå vil han foile på to skrog, og har sikret seg det rette fartøyet for nettopp det.
GG 32 i Norge
Da Extreme Sailing Series ble lagt ned, og flere team sto uten avtaler, tok Ringstad kontakt med danske Rasmus Køstner, bosatt i Kristiansand og en del av den danske GP50 teamet. Ringstad hadde stor tro på at det ville være mulig å finansiere et norsk GC32 prosjekt. Køstner viste tidlig interesse for ideen, og senere også realiseringen av prosjektet. Produktet måtte være riktig, og det måtte legges en solid grunnmur. I dag står Larvik Last og Buss som eiere av en GC32, med base i Sandefjord. Nå har både båt og seilere hatt sin første tur på vannet.
Et monster
-GC 32 er et monster å seile, sier Alexander Ringstad til Seilmagasinet. – Den er veldig fysisk krevende, alt er veldig tungt. Det er store krefter i sving og båten er utrolig rask. Vi seilte forleden inn Sandefjordsfjorden på et par minutter, og logget 31.6 knop. Det er mange unge og gode seilere som drømmer om en profftilværelse. En GC32 kan være en fin plattform for 49er og Waszp-seilere å utvikle seg på. Vi ønsker å lage et fremtidsrettet tilbud som skal gi norske seilere drømmer større enn OL, sier Ringstad.
Viktige samarbeidspartnere
Ringstad har gjort avtaler med flere samarbeidspartnere. I tillegg til Larviksbedriften, som har lagt de nødvendige kronene på bordet for å kjøpe båten, samarbeider Ringstad med blant annet SailLogic og With Marine. With Marine har ført til at brødrene Sivert og Bror With, begge er involvert. Bror er den mest erfarne i Norge når det gjelder drift av avanserte flerskrogsbåter, og vil være en stor ressurs i flere posisjoner. Parallelt med rekruttering av seilere, jobbes det med finansiering av prosjektets drift. Ringstad er opptatt av å ikke gå for fort frem, og vil ekspandere kun når økonomien tillater det.
-Vi skalerer driften etter hva vi har å rutte med, forklarer Ringstad.
Eventer for corporate sailing har ført til større kapasitet for den unge seileren. CG32 egner seg godt til dette. I tillegg til mannskapet på fem, er det plass til flere gjester ombord. Foruten de fem seilerne, skal to landbaserte personer og en båtfører bidra på laget.
Springbrett for SailGP
Prosjektet kan være et mulig springbrett for seilere til å delta i America’s Cup, GP50 og The Ocean Race, og det er viktig å forberede norske seilere til å tenke i slike baner. Både Køstner, Lööf og Bror With, har god kjennskap til hva som kreves for å komme dit. Foreløpig styrer Alexander som sitter til rors, det gir han en følelse han ikke har kjent maken til.