En kullseiling fra seier
Det norske 69F laget hadde seieren i lomma, men en kraftig vindkule med vindkantring på siste lens kostet sammenlagtseieren. Her er rapporten fra Xela Racing
Eira Nilsson skriver til Seilmagsinet:
Vi lå på andreplass før siste konkurransedag på søndag. Etter femte seilas søndag hadde vi igjen gjenerobret førsteplassen, og det var bare en seilas igjen. Den siste seilasen i 69F regattaene har doble poeng, og siden vi kun lå et poeng foran Antigua måtte vi slå dem i siste seilas for å sikre seieren, men så ble det ikke.
Det startet veldig bra, vi ledet med 200 meter på toppmerket og heiste gennakeren på siste lens. Etter å ha satt den siste jibben på vei mot mål, ble vi truffet av et massivt vindskift-og trykk. Vi klarte å kullseile rett før målgang, det gikk ikke helt opp for oss hva som hadde skjedd. Vi mistet dermed vår ledelse og førsteplass i løpet av noen få sekunder fordi Antigua kom like bak og cruiset inn til mål som vinner av siste seilas.
Søndagen var duket for norske seilere. En ekstrem kaldfront lå over Pensacola bay og vi som dro til Florida i håp om å komme til the sunshine state med varme, var vi ikke helt forberedt på klesfronten. Vi startet med Eira til rors, Alexander på storseilet og Jorden på flightkontroll. Etter to race byttet Alexander og Markus, og etter fire race byttet en kald Eira med Alexander igjen.
Grand Prixen startet med match racing mellom det norske laget og Antigua. I løpet av helgen ble også de andre lagene betraktelig bedre, hvor blant annet Canada, med SailGP seiler Isabella Berthold ved roret, begynte å puste oss i nakken. Det var også veldig imponerende å se hvor flinke «Team Happy» med fire 15-16 års gamle amerikanske gutter var, med tanke på hvor unge de var. American Magic stilte også med to lag, om bord var det verdensmestere og OL-seilere, og det overrasket oss litt at de ikke seilte bedre enn det de gjorde.
Vi presterte bedre enn noen gang, og det er inspirerende og gøy å vite at vi var så nærme førsteplassen, og også at vi fulgte opp den gode seilingen fra Palma.
Pensacola Yacht Club tok oss veldig godt imot, spesielt formannen Tom Pace og Pensacolas selveste Neil McMillan. Det er enkelt å skjønne hvorfor American Magic valgte Pensacola som base. Det er et flott sted å seile på innsiden av bayen, med nesten helt flatt vann uansett vindretning.
Det var mye interesse rundt oss, vikingene fra Norge, både på vann og land. Det var mange spørsmål om foiling, og om hvordan Norge har vokst innenfor foiling. Spesielt også om hvordan waszp feltet har blitt til det det er i dag. Det var mange som var interessert i å høre om hvordan Xela Racing / Foiling Norway og Waszp foiling team Norway fungerte.
Vi ønsker å gi en stor takk til Lars Ingeberg, uten han hadde i vi ikke vært i Pensacola. Og det å ha vært her har gitt oss mange nye muligheter. Ikke bare har vi fått flere timer på vannet, vi har blitt ønsket til den neste regattaen i Miami. Team Antigua har invitert Xela Racing til å trene i Sardinia i vinter rett ved Luna rossa basen, Canada og American Magic vil også ha noen av oss som trenere i waszp. Så fremtiden ser lys ut. Det er stor interesse rundt den kunnskapen Xela Racing representerer. Vi har også vært så heldig å hatt med oss Henrik Eriksen fra SailLogic på laget som vår media mann, det har vært veldig bra for oss og de hjemme for å følge denne reisen. Dronefilmingen og bildene hans har gjort Henrik til en ettertraktet mann, og han har blitt ønsket til mange fremtidige eventer.
Igjen takket være Lars, var vi så heldig og fikk muligheten til besøke American Magic basen og gå om bord i Patriot. Det var litt av en opplevelse å se båten på nært hold, snakke med seilere og få høre modifikasjonene de har gjort. Vi fikk blant annet møte den ene syklisten om bord, som kunne fortelle om hvordan G-kreftene ombord påvirket syklingen hans. Det er en helt ny set-up med folk for neste AC.
Alexander Ringstad skriver:
Noe av det som gir en motivasjon, håp og drømmer er nettopp det å få lov til å gå ombord i en båt som Patriot. Ikke bare er det en båt som skal seile i America’s Cup, men det er flere tusen timer med engineering, design, trening, og masse mer som ligger bak. Vi vet jo alle sånn ca. Hva, hvordan og hvorfor, men å se alle de bitte små justeringene de gjør får en til å tenke og forstå hvor nært grensen til galskap vi er, men også hvor mye det betyr for fremtiden. Det som er nytt nå som man også ser på bilder er at baugspydet er borte, foilene er annerledes, det er et nytt storseil, en ny fokkeskinne, et par sykler ombord. Nå som vi vet og har vært ombord i Patriot blir det spennende å se hva de andre lagende kommer opp med når de lanserer sine båter.
Eira sier «Når vi var oppi båten var jeg litt klønete og tråkket litt feil på en av fairingene bak på båten. heldigvis ble ikke noe ødelagt. En ny båt for American Magic har vi ikke i budsjettet vårt»
Eira skriver videre
- “ Jeg syntes de har vært en utrolig kul opplevelse å være her i Pensacola. Alt fra å ha styrbord for American Magic utpå vannet, besøke basen, møte mange nye inspiriene mennesker og konkurrere i toppen av feltet og kjempe om førsteplassen. Det har også vært gøy og hyggelig å møte mange veldig gode kvinnelige seilere, jeg var også så heldig å få prøve Isabella Berthold sin Moth.”
Markus;
-For meg har det vært en fantastisk opplevelse å være nede i Pensacola for 69F seiling. Med totalt fem trenings-og tre konkurransedager i champagne forhold med god matching har vi lært masse og tatt nye steg som lag. Vi endte til slutt på en andreplass etter en thriller av en finale seilas mot laget fra Antigua. Med nye erfaringer, bekjentskaper og opplevelser reiser vi hjemover med en god følelse. Jeg gleder smeg masse til fortsettelsen med Xela Racing.