37th America's Cup

Kan ha knekt en kode

«American Magic» kom seg opp på foilene i mindre enn seks knops vind.

Publisert Sist oppdatert

Bilder og observasjoner fra America’s Cup banene utenfor Barcelona viser at «American Magic» besitter egenskaper som kan komme godt med når alvoret starter.

Båtenes lettvindsegenskaper kan vise seg å være avgjørende for utfallet av de 37. AC seilasene. Reglene ser at det ikke kan avholde seilaser i mindre enn seks og en halv knops vindhastighet. Under de forrige AC seilasene var det ensbetydende med at båtene hadde store problemer med å komme opp på foilene. Dersom en eller flere av båtene nå klarer å løfte seg i denne vindstyrken kan det dreie seg om et nytt game.

Testet tidligere i uken

Tidligere i denne uken var både «Alinghi Red Bull» og «American Magic» ute og testet seileegenskapene. Testene viste at i den lette vinden måtte den sveitsiske båten taues for å komme opp på foilene, mens amerikanerne greide å seile seg opp for egen maskin. «Alinghi Red Bull Racing» klarte heller ikke å holde seg oppe på foilene og måtte avbryte treningen, mens amerikanerne kunne fortsette å seile. 

Seilasene under America's Cup vil ikke foregå under 6,5 knops vind. 

Måtte skifte fokk

Etter å ha skiftet til J1 fokka som er deres største klarte de å få deres AC75 båt til å løfte seg selv i under seks knops vind, ved 90° TWA (True Wind Angle), og med omtrent 18 knops båthastighet. Laget fullførte fire slag og tre jibber, hvorav bare ett slag var en touch down

FLYR: «American Magic» imponerer i Barcelona.

Forskjellge vinger på styrbord og babord side

Forskjellige vinger på styrbord og babord side

 Observasjoner viser at båten kan ha seilt med forskjellige vinger på foilene på styrbord og babords side for å se om den ene eller den andre er gunstigere for lettvindsseiling. Det faktum at testresultatene viste så overbevisende resultater etter kun fire dagers trening, gjør den amerikanske båtens seilegenskaper desto mer imponerende.

For tidlig å trekke for vidtrekkende konklusjoner

Etter hvert som de andre lagene kommer på vannet og flere av dem vil benytte vingfoiler etter versjon 2 av AC75-klasseregelen, samtidig som vekten skal være redusert med 800 kilo i forhold til forrige generasjon AC75, vil det vise seg om amerikanerne vil være alene om de gode lettvindsegenskapene. 

Racingteamet på plass

Under testingen delte Tom Slingsby og Paul Goodison på styringen. Trimmere/flightcontrol: Riley Gibbs, Andrew Campbell. Grinders: Ethan Seder, Cooper Dressler, Colton Hall, John Croom.

Videre utvikling

Fra nå og frem til selve cupen forventer man å se nye endringer til AC75s etter hvert som design- og utviklingsprosessen fortsetter.