Louis Vuitton Cup

FRANKRIKE: Orient Express Racing Team har en båt bygget etter tegningene til Team New Zealand.

Sist inn, først ut

Orient Express Racing team måtte vinne dagens seilas for å være med videre, men ble utseilt av INEOS Team Britannia.

Publisert Sist oppdatert

Det franske America's Cup teamet kom sent i gang med forberedelsene og kjøpte tegningene til «Emirates New Zealand» for å spare tid og forsikre seg om at de hadde det beste utstyret. Laget med rormennene Quentin Delapierre og Kevin Peponnet har jobbet hardt med å bli kjent med båten som altså er identisk søsterbåt med båten fra New Zealand og som har vist seg å være på høyde med de beste.

Marginene ikke på Frankrikes side

«Orient Express Racing» har til tider hengt med de beste, men de har ikke hatt marginene på sin side, og har slitt i de lette forholdene der det har vært kritisk å holde båten på foiler og å vinne starten. Og det er her man har sett at franskmennene har manglet rutine.

Utseilt av britene

I dagen seilas mot «INEOS Team Britannia» som de måtte vinne, var de marginalt foran i starten, men manglet fart de første minuttene. Etter at britene tok ledelsen allerede før første slag var det i realiteten over for franskmennene som bare kunne følge britene som ikke gjorde noen feil. I den lette vinden var det også utfordrende å holde båten på foilene, og franskmennene var nedpå ved et par anledninger, noe de oså tape tid og distanse på.

Skuffet, men ikke gitt opp

Delapierre og Peponnet var selvfølgelig skuffet over nå å være ute av dansen, men lovet å komme sterkere tilbake neste gang. Det franske prosjektet har tross alt vært oppmuntrende og viser at de absolutt kan være med å slåss. Så får vi håpe at seilernasjonen Frankrike klarer å finansiere fire nye år.

Walk over seier til «Alinghi Red Bull» 

Dagens andre seilas hadde mindre betydning. Etter at franskmennene hadde tapt og var elíminert var «Alingi Red Bull Racing» allerede sikret plass i semifinalen, men da «Luna Rossa Prada Pirelli» hadde tekniske problemer og ikke kunne senke styrbord foil, måtte laget trekke seg fra seilasen mot sveitserne. Alt disse da hadde å gjøre, var  krysse startlinjen. De sikret seg dermed sin tredje seier.

Omseilas mellom «INEOS Britannia» og «Luna Rossa Prada Pirelli»

Etter dagens ordinære seilaser lå disse to båtene likt, og omseilas måtte til for å avgjøre hvem som får velge motstander i semifinalene. Vinneren vil naturlig nok velge det antatt svakeste laget, og vil derfed ha en teoretisk fordel i kampen om finaleplassen. I denne avgjørende seilasen hadde den britiske båten størst fart over startlinjen og den ledelsen de dermed skaffe seg, ga de aldri fra seg. Den britiske «Challenger of record» vant dermed Louis Vuitton Qualification Series etter å ha vært 42 sekunder foran i mål og kan dermed velge semifinalemotstander. 

Stor forbedring

Det britiske laget famlet litt i begynnelsen av denne serien, og det var nok litt uventet at laget skulle vinne sammenlagt. «Luna Rossa Prada Pireli» var en klar forhåndsfavoritt, men etter å ha blitt slått av britene i begge de siste møtene, er det plutselig Challenger of Record som ser best ut. Det ville utvilsomt være spesielt spennende om det ble britene som får møte forsvarer «Emirates Team New Zealand» i selve America's Cup som starter i Barceona 12 oktober. Men først skal britene gjennom Louis Vuitton Cup. Trolig vil laget velge «Alinghi» i semifinalen. Dette laget som har vunnet America's Cup tidligere, kan til tross for svake resultater til nå, vel komme med en overraskelse i semifnalen.