Ett, to eller tre skrog?
Testing av Årets Båt starter i La Rochelle i morgen. Da skal vi seile turseilere med ett, to og tre skrog.
Det er to fantastiske enskrogs turseilere som er nominert i klassen for luksuriøse seilbåter som juryen skal vurdere i helgen. Hallberg-Rassy 44, som SEILmagasinet seilte i desember, og splitter nye Amel 50 som hadde verdenspremiere i Cannes i forrige uke.
I klasen for Luksuriøse seilbåter er også italienske Ice 60 nominert. Denne skal seiles ut fra Barcelona i oktober.
Flere skrog
Men vi skal også seile flerskrogsbåter. Saona 47 er siste modell fra Fountaine Pajot som jager Lagoon i utviklingen av katamaraner for turseiling. Flerskrogsbåter slår ut enskrogsbåter på volum og komfort. Spørsmålet er hvordan denne båten oppfører seg under seil, mot Hallberg-Rassy og Amel.
Neel 51 er en helt unik turseiler. Den har tre skrog. Dette er ikke unikt, men Neel har brukt arealet mellom skrogene til boområde. Det øker vekten, men den skal ikke være noe tyngre enn turkatamaraner. Trimaraner har en bedre stabilitetskurve enn båter med to skrog. Den er mer som en enskrogsbåt med støttehjul.
Det blir interessant å se om teorien oppleves i praksis.
I klassen for flerskrogsbåter er også Leopard 45 nominert. Også den skal seiles i Spania.
Lett vind
Det blir norsk sommer i La Rochelle. Biscaya skal vise gode sider. Dessverre ser det ut som at vinden blir lett.
Vi skal også seile Beneteau Figaro 3, samt JPK 45 FC i La Rochelle.
Les mer om La Rochelle: Seilernes hovedstad.
Båter som seiles i La Rochelle
Hallberg-Rassy 44: Hallberg-Rassy har valgt å gå for et bredt skrog og to ror med sin nye 44-foter, verdens mest moderne sentercockpitbåt. Vi elsker konseptet her oppe, men hva sier jurymedlemmene fra Sør-Europa?
Les mer om Hallberg-Rassy 44 her
Saona 47: Fountaine Pajot imponerte med Lucia 40 i fjor. Nå kommer oppfølgeren på 47 fot. Båten er en typisk turkatamaran, aktuell for charter, men også for private kjøpere.
Beneteau Figaro 3: Figaro er en en-type havseiler for shorthandseiling i Frankrike. Klassen er en springbrett opp til IMOCA 60-klassen, og de fleste deltagerne er proffe eller halvprofesjonelle. Figaro 3 skal ta over for dagens modell i 2019, og båten blir ekstrem. Foiler skal øke stabiliteten og gi et dynamisk løft.
Du finner en full liste over de nominerte båtene til Årets Båt i Europa her.