AMERICA'S CUP 2024

AMERICA'S CUP 2024: «Emirates Team New Zealand« mot «INEOS Britannia»

Nå blir det alvor

America's Cup starter lørdag uten klar favoritt.

Publisert Sist oppdatert

Siden slutten av august har det sydet av aktivitet i Barcelona knyttet til årets seilaser om America's Cup. Det har vært avviklet Louis Vuitton Cup som er kvalifisering til America's Cup, Unicredit Youth America's Cup og nå står vi midt i Puig Womens America's Cup der vinnerlaget ventelig er klart i løpet av helgen.

«INEOS Britannia»

Men det er lørdag det virkelig gjelder. Da starter regattaen alle har sett frem til, og det er mye som tyder på at årets seilaser om America's Cup, de 37. totalt, vil bli svært spennende. «INEOS Britannia», som lenge var ansett som en underdog, har vist stadig bedre seiling gjennom de forskjellige rundene i Louis Vuitton Cup, og i finalen mot forhånds favoriserte «Luna Rosa Prada Pirelli» var britene klare vinnere etter å ha tatt de tre siste seirene og dermed skåret 7-4 totalt. Særlig viste den femdobbelte OL medaljøren (fire gull og ett sølv) Ben Ainslie og Dylan Fletcher at de behersker startene, matchseilingen og manøvrene bedre og bedre. Britene har allerede skrevet seilerhistorie. De har ikke vært i en America's Cup finale siden 1964. Skulle de vinne America's Cup vil det være første gang britene vinner siden pokalen ble satt opp i 1851.

«Emirates Team New Zealand»

«Emirates Team New Zealand» fikk være med i Louis Vuitton Preliminary Cup, og selv om den vant denne regattaen der alle møtte hverandre to ganger, var båten fra New Zealand ikke overlegen. Den tapte sågar en seilas til «American Magic« som senere ble slått ut i LVC semifinale. Trolig har båtene vært gjennom forbedringer siden denne regattaen, men laget anført av Pete Burling og Nathan Outteridge har ikke vært gjennom den samme matchtreningen som «INEOS Britannia» har gjennom LVC. Det kan være med å avgjøre utfallet i America's Cup 2024. New Zealands fordel er at de har et lag som på alle nivåer er uhyre godt samkjørte. Administrativt, teknisk og utstyrsmessig er det ingen som slår dem.

Beste båt vinner

I America's Cup har det alltid vært slik at den raskeste båten vinner. Men det har vært unntak. Britiske Thomas Sopwiths «Endeavour» skal i 1934 ha vært de raskeste båten, men en uoverensstemmelse med det profesjonelle mannskapet gjorde at Sopwith måtte hyre inn et lag amatørseilere som ble utmanøvrert av Henry Vanderbilts «Rainbow». i 1970 mente mange at Australias «Gretel II» var raskest, men amerikanske «Intrepid» ble bedre seilt, holdt seg unna trøbbel og vant.

Hvem har brukt tiden best?

I serien der «Emirates Team New Zealand» fikk seile mot konkurrentene var det ikke åpenbart at båten hadde noe tydelig fartsoverskudd. Franskmennene som hadde fått kjøpe designpakken til New Zealand ble dårligst i denne regattaen og dermed eliminert, men det skal sies at laget hadde hatt minimal tid til forberedelsene. Det som trolig vil være avgjørende er hvilket av lagene som har benyttet tiden fra da av frem mot America's Cup seilasene til best å optimalisere båtene, Her kan man bare gjette, men det laget som har gjort de mest synlige forbedringene er det britiske. Så spørs det om det er nok, og om seilerne på «Emirates Team New Zealand» har fått like god matchtrening som britene. Tiden vil vise.

Grant Simmer er ukens lørdagsgjest

Grant Simmer

Simmer er i «INEOS Britannias» lederteam. Etter at han navigerte «Australia II» til seier i 1983 har han hatt lederroller i 11 andre America's Cup prosjekter og vært med på å vinne pokalen i alt fire ganger. Han gir i vårt intervju unik innsikt i America's Cup historien og spranget fra 12 meterne som kunne gjøre 8 knop på kryss og sjelden mer på lens, til dagens foilende båter som seiler 40-50 knop både opp- og nedover bakke.