En vinner, ingen taper
New Zealand beholdt pokalen, men italienerne ga dem tøff konkurranse
Tallenes tale er 7-3 i favør av hjemmelaget, men de 36. seilasene om America's Cup var jevnere enn hva tallene viser. Årets seilaser var spennende fra første til siste seilas, og flere av seilasene som Emirates Team New Zealand vant kunne lett ha fått et annet utfall. Til slutt viste det seg av pokalforsvarerne hadde det nødvendige fartsoverskuddet. Luna Rossa Prada Pirelli var imidlertid en formidabel utfordrer og står ikke igjen som et taperlag.
Spenningen forsvant etter starten
Mens gårsdagens seilas var utrolig spennende helt til midtveis på den siste kryssen, ble dagens seilas avgjort rett etter start. Pete Burling fikk starten som han ville. LRPP var riktignok et par meter foran i le, men ETNZ fikk høyresiden som de ville. De klarte også å beskytte denne siden og bygget seg opp en pen ledelse ved første merket. LRPP hentet inn litt av forspranget på lensen, men en svak runding rett i konkurrentens kjølvann ga ETNZ et større forsprang som bare økte utover i seilasen. i mål var forspranget 46 sekunder.
Alle kunne ha vunnet
De 36. America's Cup seilasene var bemerkelsesverdige på mer enn en måte. Den nye AC75 klassen viste fantastiske seilegenskaper og de fire lagene, alle med forskjellige designprogrammer, viste seg å være overraskende jevne. American Magic, INEOS Team UK og Luna Rossa Prada Pirelli kunne alle ha vunnet pokalen. Læringskurven for alle lagene var stor og resultatene ble avgjort av hvor de respektive lagene befant seg på denne kurven.
Lite land, stor seilasjon
Med dagens seier tok New Zealand sin fjerde seier siden 1983. At et land, mindre enn Norge, og med en mindre nasjonal økonomi kan dominere i en sport der hver satsning koster oppunder én milliard kroner er bemerkelsesverdig, og hadde ikke latt seg gjøre uten vesentlige bidrag fra det offentlige. New Zealand har verdens beste seilere og en stor lystbåtindustri og America's Cup i Auckland betyr mye for turistnæringen, men ellers skulle man tro at hav- og sjøfartsnasjonen Norge kunne ha vel så stort kommersielt utbytte av et slikt prosjekt.
Hva skjer nå?
Fransesco Bruno, den ene av LRPPs rormenn var raskt ute etter målgang med å mer enn antyde at Patrizio Pertelli og Prada ville utfordre ved neste mulighet, men alt tyder på at det er britiske Royal Yacht Squadron blir den neste Challenger of Record. Det betyr trolig at de har backing fra Sir James Ratcliffe og hans INEOS for et lag med Ben Ainslie som skipper. Heller ikke New York Yacht Club vil trolig kaste inn håndkledet etter årets uhellspregede prosjekt, men spørsmålet er vel om Dean Barker vil få fornyet tillit. Med Royal New Zealand Yacht Club som forsvarer og britisk Challenger of Record er det i hvert fall temmelig sikkert at det blir mer seiling i de foilende AC75 båtene.
Pengene rår
Om pokalen skal forsvares i Auckland om fire år, er usikkert. Det koster å arrangere America's Cup, og med frafallet av besøkene på grunn av Corona krisen har årets seilaser påført nasjonen og byen store kostnader som de neppe kan regne med å få dekket inn. America's Cup er blitt en sportsbegivenhet som bare overgås av OL og fotball VM, og mange pengesterke nasjoner vil være sultne på å sikre seg et slikt arrangement. Det ryktes at Royal New Zealand Yacht Club er åpen for å arrangere de neste AC seilasene utenom New Zealand og det er allerede klart at en America's Cup World Series vil finne sted allerede fra 2022 med regattaer i Europa og midtøsten.