Kullseilte to ganger, så tok litiumbatteriet fyr

Testbåten til America's Cup-utfordrer INEOS Britiannia har fått store skader etter å ha blitt endevendt med påfølgende batteribrann.

Publisert Sist oppdatert

Siden september har Storbritannias utfordrer til den 37. Americas Cup, INEOS Britannia, trent og testet i Palma, Mallorca. Med lagsjef og skipper Ben Ainsle i spissen har de til nå virket sterke, men i går gikk de på en smell, bokstavelig talt.

Trente på hardvind

Laget hadde trent på å seile i mye vind og sjø, og det blåste 18 knop da de kullseilte. 40-foteren, som seiler i «klassen» LEQ12 og har designasjonen T6, hadde seilt fint i unnavind, men i det de skulle «runde merket» og begynne å seile opp mot vinden så mistet de kontrollen over båten. Skipper Ben Ainslie forklarer:

– Det hadde vært en fantastisk dag på vannet, med mye vind og stor sjø, og vi fikk virkelig sett hva båten er god for. Men så, i det vi vendte båten opp mot vinden så fikk vi for mye krengning og løft. Det førte til en «slam down» (båten faller ned fra foilene), som trolig slo ut noen av systemene ombord, for etter det fikk vi ikke sluppet ut på seilene, dermed kullseilte vi.

TURTLE: Dette er første gang vi har sett en testbåt liggende med foilene i været.

37. America’s Cup

America’s Cup er den eldste pokalen i internasjonal sport med historie tilbake til 1851. Det startet med en regatta rundt Isle of Wight i Storbritannia, en pokal amerikanerne vant, og klarte å holde på pokalen helt frem til 1983 da Australia som første utfordrer klarte å slå den Amerikanske forsvarer båten. Opp gjennom tiden har det blitt benyttet ulike båttyper, båter som har utviklet seilsporten og teknologien rundt seiling. Regattaen fikk en pause rundt andre verdenskrig, og de enorme J-Class yachtene ble erstattet med 12-metere.

Disse ble erstattet med IACC-båtene på 90-tallet til 2007. I 2010 utfordret Golden Gate Yacht Club vinner Société Nautique de Genève med en enorm trimaran som banket forsvarerens katamaran.

Fra 2013 har vi hatt båter som foiler, først AC72, katamaraner på 72 fot, så AC50 i 2017, katamaraner på 50 fot. I 2017 vant New Zealand, og anerkjente utfordreren fra Italia som ønsket seg enskrogs båter. Det fikk de, men med foiler. AC75 ble født, og benyttet i 2021. Båttypen skal også benyttes i 2024, men i tillegg er AC40 utviklet, en 40-fots entype basert på samme idé som sin storesøster.

Lagene kan bare bygge én ny AC75, men utvikler også en 40-fots treningsplattform, disse båtene går under benevnelsen LEQ12

37. America’ Cup skal foregå i Barcelona med første seilas 12. oktober. Før dette vil utfordrerne konkurrere om å bli det laget som skal møte forsvareren, New Zealand. Det er fem utfordrerlag, fra USA, Storbritannia, Sveits, Frankrike og Italia.

Første «turtle» for LEQ12

Vi har tidligere sett testbåtene til andre America’s Cup-lag gå rundt, men dette var første gang for INEOS. Det som skjedde etterpå har vi derimot ikke sett skje med noen av lagene. I det de skulle rette opp båten kullseilte den nemlig enda en gang, men nå gikk den helt rundt, og ble liggende med foilene i været:

– Å rette opp båten første gang gikk fint, men når den kom opp så var vi litt trege med å få baugen opp mot vinden, og derfor kullseilte den igjen. Det var først da at vi virkelig begynte å få problemer med vanninntrenging, som er stort, stort, problem med disse båtene. Med vann i skroget og i masten gikk båten helt «turtle».

Batteri tok fyr

I en periode var laget redde for at båten skulle synke, men ved hjelp av dykkere med luftballonger, flere slepebåter og mange timers arbeid fikk de omsider rettet båten. Men, for å komplettere dramatikken tok også batteriene ombord fyr:

– Vi hadde en kamp for våres hender med å få vannet ut av båten og deretter rette den. For å toppe det hele hadde vi også «noen litiumbranner under dekk», sa Ainslie.

Omfanget av skadene er foreløpig noe uklart, men i en pressemelding skrev laget at de blant annet måtte kutte opp både storseil og J3 forseil – to uhyre avanserte seil.

BRENT BATTERI: Litiumbatteriet som tok fyr bæres ut av lagmedlemmer etter at testbåten gikk rundt.

Heldigvis bare «hardware»

Nå venter en stor reparasjonsjobb, men siden mye av utviklingen skjer bak dataskjermer så er ikke all utviklingen forgjeves:

– Mesteparten av systemene ombord må bli byttet ut etter å ha ligget i saltvann en times tid, men greia er at I/Pen (intellectual property), altså «softwaren», den har vi jo fortsatt, så nå må vi bare få byttet ut «hardwaren», skriver laget.

Ainslie sier videre at laget håper å være tilbake på vannet innen måneden er omme. Foruten å reparere skadene som oppsto under gårsdagens seilas vil de også fremskynde og gjennomføre en større planlagt konfigurasjonsendring for testbåten

Se intervju med lagsjef og skipper Ben Ainslie etter hendelsen:

.