Mange europeiske båter i USA
Alle de store europeiske båtprodusenter var godt representert på Annapolis Boatshow nylig. Det gjelder også de to store skandinaviske verftene Hallberg Rassy og X-Yacht.
Det amerikanske markedet er viktig for Hallberg Rassy og X-Yacht. X-Yacht fortalt at 20 prosent av båtene gikk til USA, som dermed er veftets tredje største marked.
Båtmessen som ble arrangert 10.-14. oktober, og har 50 årsjubileum i år, viser nye båter i sjøen i havneområdet i Annapolis. Her legger en først båtene på plass, og så bygger en dem inne med flytebrygger slik at en lett kan bevege seg mellom de ulike båtene.
Her blander en ikke seilbåter og motorbåter: Først er det tre-fire dager med motorbåter. Etter et par dager er det seilbåtenes tur. Vanligvis er det ca 150.000 besøkende på disse to messene, og i år ser det ut for at en slår alle rekorder ifølge arrangøren. Innenfor messeområdet er det flere serveringssteder og det er mulig å handle utstyr og gå på ulike maritime seminarer.
Trendene i seilbåtmarkedet har vi sett lenge: Båtene blir større, får bredere hekk, rettere baug og vinduer i skroget. Til og med relativt trauste Hallberg Rassy har nå doble ror og to ratt på sin 34 foter. Markedet ønsker fart og komfort, og båtprodusentene følger opp. Så kan noen sikkert diskutere båtenes sikkerhet ved denne utviklingen.
Les også: Båtfolkets favorittmesser (for abonnenter)
Elektrisk
Det kan også se ut til at rullestorseil nå tar over de mer tradisjonene storseilløsningen med reving fra cockpit og lazybag. Men enkelte seilere vil fremdeles ha tradisjonelle storseil. Representanten fra Dufour sa at mange sverger til tradisjonell storseilløsning fortsatt. X-Yacht har funnet sin løsning med storseil rullet inn i bommen. Da vil en alltid få seilet ned, og de har nå også en løsning på å stramme akterliket når seilet er revet.
Det er også gledelig å se at det er noen mindre båter der ute. Riktignok ikke mange under 30 fot som har god overnattingskomfort. Men f.eks. 30 foteren til Oceanis er en fullverdig turbåt med full komfort under dekk. Med en pris som fort kommer på over 1,3 million norske kroner med noe utsyr, vil den kunne få hard konkurranse fra fem til ti år gamle 35-40 fotere. Men det er noe med at det er nytt og moderne.
Når en kommer utenfor Skandinavia, ser en også at katamaraner er blitt veldig populært. Både i Middelhavet og i Karibia er det mange som foretrekke disse flytende leilighetene med et hav av plass og komfort. I Annapolis tok katamaranene stor plass, i dobbel forstand.
En båt som fikk oppmerksomhet på messen var 26 foteren Seaward 26 RKE. Den er full elektrisk med innvendig batteri og utvendig motor på 4 KW. Den hadde en rekkevidde på tre-fire timer i fem knop ble det opplyst. Når en da lader under seil ved at propellen regenererer strøm når en seiler, er dette et fascinerende alternativ for de som vil være så miljøvennlig som mulig på sjøen og samtidig slippe oljeskift, tette dieselfiltre og vinterkonservering en gang for alle. Kokeplaten var en induksjonsplate og det var ikke noe gassanlegg om bord. Sannsynligvis fungerer dette i praksis best når en er tilkoblet landstrøm. Det spørs likevel om ikke dette er framtiden på sjøen, slik det ser ut for å bli på land med elektriske biler. Seilbåtene er jo hybrid i utgangspunktet, med både seil og motor.
Les også: Ingen skam å seile